تشنج درخواب

تشنج درخواب
دسته بندی : مقالات

تشنج درخواب باعث پائین آمدن کیفیت خواب می‌شود و علاوه بر ایجاد خستگی در روز بعد کارایی و نشاط فرد را دچار اخلال می‌کند.

علت تشنج درخواب بزرگسالان

تشنج در هنگام خواب هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می‌افتد و ممکن است باعث از خواب پریدن شخص شود. کسی که با تشنج از خواب می‌پرد ممکن است متوجه تشنج نشود. این افراد به طور معمول دچار بی‌خوابی یا بدخوابی هستند که همین بی‌خوابی زمینه را برای به وقوع پیوستن تشنج بیشتر می‌کند زیرا کسانی که دچار تشنج هستند نیاز به خواب کافی و عمیق دارند و کم‌خوابی یا بی‌خوابی شرایط را برای وقوع تشنج در آن‌ها مهیا می‌کند.

ممکن است این تشنج با اختلال خواب اشتباه گرفته شود و یا اختلال در خواب و بدخوابی با صرع در خواب یکی گرفته شود. پس هرگونه از خواب‌پریدنی تشنج در خواب نیست. این تشنج نشانه‌های دیگری نیز دارد که در هر فرد ممکن است تنها یک یا چند تا از این نشانه‌ها بروز پیدا کند. شخص مبتلا به صرع شبانه ممکن است با فریاد زدن از خواب بیدار شود و یا صداهایی غیرمعمول در خواب ایجاد کند. از دیگر نشانه‌های تشنج شبانه سفت شدن عضلات، خیس کردن رختخواب، لرزش اندام‌ها، گاز گرفتن زبان، افتادن از تخت و بیدار شدن با حالی غیرمتعارف و کسل است.

 

روز جهانی رادیولوژی

 

انواع تشنج درخواب

تشنج با توجه به این که اختلال در کدام قسمت مغز ایجاد شده باشد به دو دسته فوکال یا کانونی و جنرال یا عمومی تقسیم می‌شود.

تشنج‌های فوکال در یک منطقه از مغز آغاز شده و به دیگر قسمت‌ها سرایت می‌کنند اما تشنج جنرال یا عمومی تمام قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند. تشنج بر اساس نوع آن می‌تواند در روز یا شب اتفاق بیفتد. برخی انواع تشنج فقط در خواب اتفاق می‌افتند و برخی فقط در بیداری.

ارتباط بین تشنج و خواب

یک رابطه ذاتی بین خواب و تشنج وجود دارد ، در واقع در زمان خواب فعالیتهای الکتریکی مغز افزایش پیدا می کنند که زمینه را برای تشنج در خواب فراهم می کنند، بسیاری افراد تنها این نوع تشنج را در طول بیماریشان تجربه می کنند این افراد درگیر نوع خاصی از تشنج فوکال هستند که عمدتا در کودکان اتفاق می افتد و به آن تشنج رولاندیک هم گفته می شود.

این نوع تشنج می تواند باعث پریدن از خواب شود که بسیاری آن را با بیخوابی اشتباه می گیرند و اغلب این افراد نمی دانند که در خواب دچار تشنج شده اند و علت خستگی و کسالت روز بعدشان همین است.

به دلیل ارتباط صرع و تشنج با خواب اغلب افرادی که دچار تشنج در خواب می شوند ، به بی خوابی مبتلا هستند و بی خوابی عاملی برای تشدید تشنج است ، بیمار صرع بایست خواب کافی داشته باشد تا این حالتها بیشتر نشود و این افراد باید در طول شبانه روز خواب سالم داشته باشند.

علاوه بر کودکان بزرگسالان نیز می توانند دچار تشنج در خواب شوند تقریبا یک سوم افراد دچار صرع با بیماری آپنه خواب رو به رو هستند و تحقیقات نیز نشان داده است که افراد با سابقه آپنه خواب احتمال بیشتری برای تشنج در خواب دارند.

 

تشنج درخواب چیست

 

علایم تشنج درخواب

صرع شبانه ممکن است با اختلال خواب اشتباه گرفته شود و یا اختلال در خواب و بدخوابی با صرع در خواب یکسان در نظر گرفته شود. پس نمی‌توان هرگونه از خواب‌پریدنی را تشنج نامید. صرع شبانه دارای نشانه‌های دیگری نیز هست و امکان دارد فردی تنها یک یا چند تا نشانه را بروز دهد. شخص مبتلا به صرع شبانه گاهی با فریاد زدن از خواب بیدار می‌شود و یا صداهایی غیرمعمول در خواب از او می‌شنویم.
دیگر نشانه‌های تشنج شبانه عبارتند از:

• خیس کردن رختخواب
• سفت شدن عضلات
• گاز گرفتن زبان
• لرزش اندام‌ها
• افتادن از تخت و بیدار شدن با حالی غیرمتعارف و کسل

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

تشنج درخواب چه خطرهایی دارد

تشنج و اتفاق آن در خواب از آنجا که باعث خستگی روز بعد نیز می‌شود ممکن است زمینه تشنج فردا را نیز فراهم کند. همچنین باعث پائین آمدن کیفیت خواب می‌شود و علاوه بر ایجاد خستگی در روز بعد کارایی و نشاط فرد را دچار اخلال می‌کند.

در تشنج‌های شبانه به این علت که احتمال تنها بودن بیمار یا خواب بودن اطرافیان بیمار بیشتر است، بیمار نمی‌تواند در شریط اضطراری از کمک بقیه استفاده کند. علاوه بر این تشنج در خواب برای بیماران مبتلا به صرع می‌تواند آن‌ها را با مرگ ناگهانی ناشی از تشنج مواجه کند که به آن SUDEP گفته می‌شود. SUDEP مخفف حروف اول مرگ ناگهانی غیرمنتظره در صرع است.

 

 

هنگام تشنج درخواب چه کاری انجام دهیم
برچسب ها :

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی