نورالژی عصب سه قلو

نورالژی عصب سه قلو
دسته بندی : مقالات

نورالژی عصب سه قلو یک بیماری مربوط به عصب سه‌قلو است. نورالژی عصب سه قلو سردردی حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در قلمرو یک یا دو شاخه عصب سه قلو در صورت می‌باشد.

این بیماری در اثر آسیب تدریجی عصب سه قلو به وجود می‌آید. این بیماری باعث درد شدید در چشم‌ها، دندان‌ها، فک‌ها، پیشانی، بینی و غیره می‌شود. این درد اغلب فقط در یک سمت صورت (چپ یا راست) اتفاق می‌افتاد. این بیماری از شدیدترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درد «عصب سه قلو» به عنوان شایع‌ترین «نورالژی مغزی» افراد بالای 50 سال را درگیر می‌کند، تاکید کرد: درد عصب سه قلو به صورت ناگهانی با ماهیتی همانند شوک الکتریکی آغاز می‌شود و می‌تواند همراه با درد شدید و به دفعات متعدد در روز تکرار شود.

 

روز جهانی رادیولوژی

 

درد عصب سه قلو

درد عصب سه قلو در یک درصد از بیماران ام . اس وجود دارد که اغلب طی دوره بیماری ظاهر می‌شود. وارد آمدن فشار بر اعصاب‌ از طریق عروق‌ خونی، تحریک طولانی مدت عصب سه قلو و تغییرات دژنراتیو عقده گاسر، فشار عروقی ناشی از قوس آئورت و اختلال در ریشه‌های عصبی از علل ایجاد درد عصب سه قلو است.

زنان اغلب سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. احساس درد شدید و مکرر در یک قسمت از صورت همراه با سوزش که به‌ طور معمول با لمس‌ و ضربه‌ زدن‌ به ‌صورت‌، مسواک‌ کردن‌، اصلاح‌ کردن‌، قرارگیری در معرض باد و جویدن‌، ظاهر می‌شود که این حملات‌ ممکن‌ است‌ چندین بار در طول روز رخ‌ دهند.

درد عصب سه قلو اغلب با دردهای میگرنی و دندان درد اشتباه گرفته می‌شود.سر دردهای خوشه‌ای می‌تواند با دلایل ناراحتی گوش میانی، ناراحتی سینوس‌ها، دردهای فک فوقانی و پیشانی، آپسه، عفونت‌ها و پوسیدگی دندان نشان دهد. همچنین بیماری ام . اس و تومور مغزی نیز می‌تواند مشخصه درد صورت باشد. بنابراین با مراجعه به متخصصان و با معاینه و دریافت شرح حال از طریق عکسبرداری و ام. آر.آی می‌توان به تشخیص صحیح بیماری رسید.

سردرد عصب سه قلو با انقباض غیرارادی عضلات صورت منجر به بسته شدن ناگهانی چشم و کشیده شدن دهان می‌شود که ممکن است نوعی تیک دردناک برای فرد ایجاد شود،ممانعتی برای انجام فعالیت‌های روزانه در این گونه بیماران وجود ندارد، اما تا حد امکان باید از قرارگیری در معرض باد (سرد و گرم) خودداری کنند.

با وجود اینکه این بیماری به ‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود در 80 درصد موارد می‌توان با کاهش میزان هر گونه فشارعصبی، عدم قرار گرفتن در معرض باد مستقیم (سرد و گرم)، پرهیز از تحریک صورت، دارو درمانی و اقدامات تهاجمی و غیرتهاجمی درد حاصل از این بیماری را کنترل کرد.

متخصصان مغز و اعصاب باید با دریافت شرح حال، معاینه دقیق و انجام اقدامات درمانی تهاجمی و غیرتهاجمی به بهبود این بیماری کمک کنند و اقدامات درمانی سنگین‌تر را فقط در صورت پاسخگو نبودن به درمان‌های دارویی، انجام دهند.

 

 

علت بیماری نورالژی عصب سه قلو چیست؟

علت این بیماری تا مدت ها ناشناخته بود و تا مدت ها درمان های مختلف و گوناگونی پیشنهاد می شد و هیچ کدوم فایده ای نداشت تا اینکه پروفسور جاناتان یک فریضه را مطرح کرد، پس از بررسی های انجام شده متوجه شدند در محل خروج عصب سه قلو از ساقه مغز در اثر یک عوامل فشار دهنده همانند یک حلقه شریانی یک حلقه از عروق به دور این عصب فشار وارد می شود و سبب می شود تا این غشای میانی تارهای این اعصاب از بین رود و مثل یک اتصالی که در سیم برق اتفاق می افتد، باعث می شود تا با هر نبضی که آن رگ می زند و فشار وارد می کند، درد شدیدی ایجاد شود.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

درمان بیماری نورالژی عصب سه قلو

بیمارانی که با این درد مواجه می شوند افرادی هستند که بسیار آزار دیده اند یعنی حتی این افراد از لذت خوردن یک چای یا غذا محروم هستند. خیلی از این افراد زمانی که به جراح مغز و اعصاب مراجعه می کنند کل دندان های فک بالای خود را کشیده اند و دلیل این امر را درد می نامند و تصور می کردند که درد به دلیل دندان های آن ها بوده است. یا حتی برخی از افراد مبتلا به این بیماری به دلیل دردی که داشتند نمی توانستند بهداشت خود را رعایت کنند. همچنین افرادی به دلیل وجود درد شدیدی که داشتند قادر به خوردن غذا نبوده و به همین دلیل بسیار لاغر و تکیده می شوند.

روز جهانی آگاهی درباره نورالژی عصب سه قلو

روز آگاهی از بیماری عصب سه قلو در 7 اکتبر است و به عنوان فرصتی برای کسانی که با درد صورت و عزیزانشان زندگی می کنند گرد هم می آیند تا آگاهی دهند ، مردم را در مورد این بیماری نادر آموزش دهند و برای سازمان های پشتیبانی و تحقیقات پول جمع کنند.

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی