اختلالات خواب و دلایل بروز آن

اختلالات خواب و دلایل بروز آن
دسته بندی : مقالات

افراد به طور متوسط به 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. اختلالات خواب و در پی آن کم خوابی باعث بروز مشکلات مختلف جسمی و روانی از جمله خواب آلودگی زیاد روزانه، در فرد خواهد شد، این موضوع در افرادی با شغلهای نیاز به هوشمندی بالا مانند خلبان ها و رانندگان کامیون از اهمیت بیشتری برخوردار است و کوچکترین بی توجهی می تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد. یکی از دلایل بروز اختلالات خواب، برخی بیماریها مانند : سندرم پای بی قرار، آپنه خواب، آسم شبانه و خر وپف می باشند که در ادامه به تفضیل شرح داده می شود:

سندرم پای بی قرار:

بیماری سندرم پای بیقرار یا .R.L.S نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به‌صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش این حس ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد.

این احساس ناخوشایند معمولاً در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا گرفته تا ران احساس شود؛ این احساس معمولاً وقتی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند.

کم‌خونی و پایین بودن سطح آهن خون، مصرف قهوه و ترکیبات حاوی کافئین، ضعف اعصاب، حرص‌وجوش، کبد چرب، دیسکوپاتی و سیاتالژیها می‌تواند علت سندرم پای بیقرار در این افراد باشد.

آپنه خواب:

وقتی اکسیژن کافی به مغز و سایر اجزای بدن نرسد، تنفس فرد هنگام خواب منقطع می شود، به این حالت آپنه خواب گفته می شود.

انواع آپنه:

  • آپنه انسدادی خواب: ین نوع آپنه ناشی از انسداد راه تنفسی است و وقتی ایجاد می شود که بافت نرم پشت گلو در طول خواب می افتد.
  • آپنه خواب مرکزی: این نوع آپنه ناشی از انسداد تنفسی نیست بلکه به علت بی ثباتی در مرکز کنترل تنفسی، مغز نمی تواند به ماهیچه ها علامت بدهد که تنفس کنند.
  • سندرم آپنه خواب مختلط: این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که یک شخص هم آپنه خواب انسدادی و هم آپنه خواب مرکزی را داشته باشد.

 

علائم آپنه خواب:

  • خرپف بلند، که معمولا بیشتر در آپنه خواب انسدادی رخ می دهد.
  • تنفس منقطع در طول خواب که شخص دیگری شاهد آن است.
  • از خواب پریدن همراه با تنگی نفس، که به احتمال زیاد نشان دهنده آپنه خواب مرکزی است
  • بیدار شدن همراه با خشکی دهان و گلو درد
  • سردرد صبحگاهی
  • بی خوابی
  • پر خوابی در طول روز
  • نداشتن تمرکز
  • بد خلقی

آسم شبانه:

آسم یک بیماری ریوی . حاصل از التهاب مزمن مجاری تنفسی می باشد که علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است. مواد آلرژی زا و آلودگی هوا تاثیر بسیار زیادی در بروز این بیماری دارد. مقاومت مجاری تنفسی هنگام خواب بیشتر می شود و عملکرد آنها که قبل از خواب، در بهترین حالت خود قرار دارند، با شروع خواب افت می کند و باعث بروز سرفه های شبانه، خس خس کردن در خواب و تنگی نفس، در افراد مبتلا به آسم می شود( این تغییرات در افراد معمولی باعث اختلال خواب نمی شود). بنابراین علائم بیماری آسم در طول شب و هنگاهی که بیمار دراز کشیده است افزایش می یابد که به این پدیده، آسم شبانه می گویند. افراد مبتلا به آسم شبانه حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا با یک برنامه درمانی، وضعیت آنها در طول خواب بهبود یابد، زیرا بی توجهی به این بیماری می تواند باعث بروز بیماریهای شدیدتر و در بعضی موارد منجر به مرگ گردد.

خر و پف:

خرو پف یک اختلال انسدادی در قسمت فوقانی مسیر تنفسی است.

هر اختلالی که باعث مسدود کردن راه تنفس، جایی بالاتر از حنجره شود، باعث بروز خر پف می شود.

مشکلاتی همچون چاقی، بلندی کام نرم و زبان کوچک، پلیپ بینی، بزرگی لوزه ها و خوابیدن به حالت طاق باز خرو پف را تشدید می کند. همچنین آلرژی، سیگار کشیدن، مصرف داروی خاص، قهوه، چای، خوابیدن با شکم پر قبل از خواب از عوامل ایجاد این بیماریست و باعث افزایش تعداد خرو پف می شود.

 

از دیگر دلایل بروز اختلالات خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی: اختلالات خواب ممکن است بیانگر علامتی از افسردگی باشد.
  • اضطراب: ( تنش و استرس- احساس بیقراری و برانگیختگی و…)
  • تغذیه نا مناسب: کافئین، نیکوتین، وعده غذایی سنگین و … می تواند خواب را مختل کند.
  • واکنش های شیمیایی مغز: بعضی افراد از نظر بیولوژیکی در معرض بی خوابی هستند.

 

همچنین اختلالات خواب و در پی آن کم خوابی، باعث بروز عوارضی از جمله فشار خون بالا و در نتیجه سکته مغزی، حمله قلبی و بیماریهای قلبی عروقی خواهد بود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم و احساس کم خوابی شبانه، به کلینیک خواب عرفان سلامت، مراجعه نمائید. کلینیک خواب عرفان سلامت با بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات، نیروهای مجرب و پزشک متخصص خواب، آماده خدمت رسانی به افرادی می باشد که به انحاء مختلف دچار اختلالات خواب و کم خوابی مزمن می باشند.

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی