اقدامات بالینی در منزل

اقدامات بالینی در منزل مورد توجه بسیاری از بیماران می باشد که به دلایل مختلف ترجیح می دهند کمترین حضور در بیمارستان را داشته باشند، ازاین رو بخش عمده آزمایش های بالینی توسط کادر مجرب این شرکت در منازل بیماران قابل انجام می باشد.
تعبیه لوله معده(NGT)
تعبیه و شستشوی لوله معده(NGT)
شستشوی لوله معده(NGT)
خارج کردن لوله معده(NGT)
انما
تعبیه سوند مثانه(F.C)
تعبیه سوند مثانه و شستشو(F.C)
خارج کردن سوند مثانه(F.C)
شستشو سوند مثانه(F.C)
کشیدن دندان
بخیه زدن
کذاشتن اکسترنال شیت(کاندوم شیت)
گچ گیری توسط پزشک
تعویض کیسه کلستومی
حمام
نوار قلب(ECG)
کنترل علائم حیاتی

معاینات بالینی

معاینات بالینی فرایندی است که توسط آن پزشک بدن بیمار را برای تشخیص هرگونه علائم یا علائم احتمالی وجود یک مورد پزشکی معاینه می کند.

معاینات بالینی که بخشی از اقدامات بالینی در منزل می باشد به طور کلی شامل یک سری سؤال در مورد تاریخچه پزشکی بیمار است. به دنبال آن بررسی علائم بیماری احتمالی صورت گرفته و همراه با آن معاینه فیزیکی نیز به جهت تشخیص صحیح و تدوین برنامه درمانی انجام می شود.

معاینات بالینی شامل ارزیابی تپش قلب و سلامت کامل بدن بوده و علاوه بر بررسی تاریخچه پزشکی با انجام آزمایشات آزمایشگاهی و غربالگری بیمار همراه است. سپس داده های معاینات بالینی بخشی از پرونده پزشکی بیمار شده و به روند درمان بیماری او کمک می کند.

بنابراین معاینات بالینی شامل سه مؤلفه تاریخچه، معاینه و توضیحاتی است که پزشک معالج راجع به یافته های بالینی خود به بیمار ارائه می دهد. بیمار به سه دلیل اصلی جهت انجام معاینات بالینی به پزشک متخصص مراجعه می کند که شامل موارد زیر است:

  •     تشخیص بیماری های احتمالی که می تواند به پیشگیری از خطر برای بیمار منجر شود.
  •     درمان بیماری و یا اطمینان از درمان بیماری های قبلی که بیمار با آن ها درگیر بوده است.
  •     ترکیبی از عوامل مختلف مربوط به پزشکی که بیمار را نگران کرده است.

هدف از معاینات بالینی در اقدامات بالینی در منزل چیست؟

معاینات بالینی معمولا از سر شروع شده و تا معاینه انگشتان پا ادامه پیدا می کند. با این حال روش های دقیق معاینه با توجه به نیازهای بیمار و ترجیحات پزشک معالج متفاوت خواهد بود. بیمار باید در طول معاینات بالینی راحت بوده و مثل روال عادی یک معاینه پزشکی، هر اطلاعاتی را که مورد نیاز است را به اشتراک بگذارد. یک معاینه متوسط بالینی ممکن است 30 دقیقه طول بکشد. هزینه معاینه به تست هایی که انجام می شود بستگی دارد. اکثر معاینات بالینی شامل همان معاینات معمولی به همراه برخی تست های مورد نیاز است.

چه فاکتورهایی در معاینات بالینی اندازه گیری می شود؟

ابتدا پزشک ظاهر بیمار را بررسی کرده و سلامت عمومی او را به همراه اندازه گیری قد و وزن می سنجد. سپس علائم حیاتی از جمله نبض، ضربان تنفس، دمای بدن و فشار خون را ثبت کرده و در ادامه فاکتورهای زیر در حالتی که بیمار روی صندلی نشسته است  بررسی می شود: 1- سر، مو، پوست سر، جمجمه و صورت معاینه می شود. 2- چشم ها ابتدا از نظر ساختار خارجی یعنی معاینه ظاهری چشم و اطراف چشم بررسی شده و سپس ساختار داخلی چشم با استفاده از یک ابزار روشنایی در اتاقی تاریک معاینه می شود. 3- گوش ها نیز ابتدا از نظر ساختار خارجی مورد بررسی قرار گرفته و سپس یک ابزار روشنایی به نام اتوسکوپ ساختار داخلی گوش را ارزیابی می کند. 4- بینی و سینوس ها ابتدا معاینه ظاهری شده  و در ادامه مخاط بینی و ساختارهای داخلی آن با استفاده از ابزار روشنایی و یک اسپکولوم بینی مشاهده می شود. 5- دهان و حلق، لب، لثه، دندان، سقف دهان و زبان معاینه می شود. 6- گردن و غدد لنفاوی موجود در دو طرف گردن و غده تیروئید به کمک لمس توسط انگشتان  پزشک معالج بررسی می شود. 7- پزشک معالج با حرکت انگشتان خود در پشت کمر بیمار و لمس ستون فقرات و ماهیچه های پشت کمر وضعیت بیمار را سنجیده و با قرار دادن گوشی استتوسکوپ در پشت بیمار و روی جایی که ریه ها قرار گرفته اند صداهای تنفسی بیمار را شنیده و مورد ارزیابی قرار می دهد. 8- سینه ها و غدد لنفاوی زیر بغل نیز با حرکت دستان پزشک احساس شده و ارزیابی شده و در همین حالت مفاصل بازوها، دست ها، شانه ها، گردن و فک نیز مورد بررسی پزشک قرار می گیرد.

در ادامه بیمار روی تخت مخصوص دراز کشیده و فاکتورهای زیر در این حالت معاینه می شوند:

1- برآمدگی سینه ها از نظر وجود توده ارزیابی می شوند. 2- جلوی قفسه سینه و ریه ها با استفاده از انگشتان دست پزشک و لمس این نواحی و یا به صورت کوبه ای معاینه می شود و صداهای تنفسی نیز مجددا بررسی می شوند. 3- بیمار کمی سر خود را بلند کرده و ضربان قلب توسط پزشک معاینه شده و رگهای خونی گردن مشاهده و لمس می شوند. 4- شکم بیمار از نظر رئوس اعضای داخلی از جمله کبد، طحال، کلیه ها و آئورت مورد ارزیابی قرار می گیرد. 5- در حالی که بیمار به سمت چپ متمایل می شود، رکتوم و مقعد بیمار به صورت خارجی مشاهده و معاینه می شود. اگر سن بیمار بالای 40 سال باشد معاینه دیجیتالی داخلی نیز از رکتوم و مقعد صورت می گیرد،  در غیر این صورت پزشک به همان معاینه خارجی بسنده می کند. 6- اندام های تولیدمثل جنسی به صورت ظاهری مشاهده شده و از نظر وجود فتق در این اندام ها بازرسی می شوند. همچنین در خانم ها معاینه لگن با استفاده از اسپکولوم انجام شده و ممکن است آزمایش پاپامنیکولا یا همان پاپ تست نیز انجام شود. 7- پاها در حالی که بیمار صاف دراز کشیده است از نظر وجود تورم معاینه شده و نواحی زانو و ران به خوبی مورد بررسی پزشک قرار می گیرند. ناحیه کشاله ران نیز به جهت وجود غدد لنفاوی لمس شده و مفاصل و ماهیچه های پا مشاهده و معاینه می شوند. 8- با ایستادن بیمار و تراز کردن پاها سیستم اسکلتی-عضلانی از نظر صاف بودن ستون فقرات بررسی می شود. 9- رگ های خونی از نظر وجود هرگونه تورم غیر طبیعی (واریس) مشاهده می شوند.
راهنمای اپلیکیشن

راهنمای اپلیکیشن

اپلیکیشن عرفان سلامت امکان سفارش دامنه وسیعی از خدمات درمانی را بصورت شبانه روزی برای شما و عزیزانتان فراهم می سازد. در هر زمان از شبانه روز می توانید فقط با کلیک بر خدمت مورد نیاز خود یا عزیزانتان سفیر سلامت ما را به محل مورد نظرتان فرا بخوانید و لذت بهبودی در منزل را تجربه کنید.

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی