روز جهانی قلب

روز جهانی قلب
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی قلب  در 29 سپتامبر جشن گرفته می شود. روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال 2000 عنوان شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد.

علائم بیماری‌های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می‌شوند و نداشتن علامت، دلیل بر سلامت قلب نیست. اولین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند.

در سال ھای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فدراسیون جھانی قلب، سالانه 17٫1 میلیون نفر در دنیا، بخاطر عارضه ھای قلبی جان خود را از دست می دھند. این مساله اھمیت اطلاع رسانی در خصوص راه ھای پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می کند. بیماری ھای قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می روند. نزدیک به 40 درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری ھای قلبی شناخته شده اند.

به منظور برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی، دولت‌ها و مردم به فکر مقابله با این بیماری‌ها افتادند. از جمله نهادهای مردمی مانند فدراسیون بین‌المللی قلب‌شناسی و انجمن بین‌المللی قلب‌شناسان، در سال 1978 میلادی تاسیس گردید که مسوولیت آن پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی بود.

با ادغام این دو انجمن با یکدیگر و تغییر نام آنها رسما از سال 1998 ، فدراسیون جهانی قلب تشکیل شد. فدراسیون جهانی قلب با این نگرش که تمام کشورهای عضو این فدراسیون می‌توانند به ریشه‌کنی همه‌گیری جهانی بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند، با همکاری سازمان بهداشت جهانی 29 ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرد و هرساله با شعاری متفاوت این روز گرامی داشته می‌شود. در روز جهانی قلب فعالیت‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها و بسیج‌های اندازه‌گیری فشار خون، کلسترول خون و… برگزار می‌شود. از سال 1378 مراسم روز جهانی قلب در کشور ما نیز هر ساله برگزار می‌شود.

روز جهانی رادیولوژی

سازمان جهانی قلب امسال چه شعاری را برای روز جهانی قلب در نظر گرفته است؟

به دلیل اینکه در بحران کرونا قرار داریم و نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، سازمان جهانی قلب با در نظر گرفتن پیام “از قلب خود استفاده کنید تا بتپد و پیروز شوید”، خواسته است تا افراد از قلب خود در برابر بیماری‌ها محافظت و نگهداری کنند. همچنین سازمان جهانی قلب اعلام کرده شایع‌ترین بیماری قلبی که افراد را در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، امراض قلبی و عروقی است.

29  سپتامبر؛ روز جهانی قلب نام گرفته است. روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال 2000 عنوان شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد.

روز جهانی قلب سالانه توسط اعضای اتحادیه جهانی قلب در بیش از 100 کشور و با همکاری بیش از 200 عضو از سازمان ها، انجمن های علمی، بنیادها و جمعیت های بیماران و انجمن های قلب و عروق برگزار می شود.

اتحادیه جهانی قلب اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.

بر پایه داده های مرگ و میر پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، ایرانیان بیش از هر چیز دیگر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی از دنیا می روند. رتبه های بعدی به سرطان ها و تومور ها و پس ازآن بیماری دستگاه تنفسی اختصاص دارد.

در یک پژوهش ۲۰ ساله در ایالات متحده و تحت نظر گفتن ۸۹ هزار زن در رده سنی ۲۷ تا ۴۴ سال ۶ عادت مهم در تاثیر سبک زندگی سالم بر سلامت قلب وجود دارد:

۱- سیگار نکشیدن.

۲- داشتن شاخص توده بدنی نرمال. ( BMI)

۳- تحرک فیزیکی ۲.۵ ساعت یا بیشتر در هفته.

۴- تماشای ۷ ساعت یا کمتر تلویزیون در هفته.

۵- عدم مصرف مشروبات الکلی.

۶- پیروی از یک رژیم غذایی مبتنی بر دستورالعمل های رژیمی که از بیماری های جدی پیشگیری کند. این رژیم غذایی می تواند به صورت زیر باشد:

خوردن روزانه:

– ۵ وعده یا بیشتر سبزیجات؛

– ۴ وعده یا بیشتر میوه کامل؛

– ۵ وعده یا ۷۵ گرم غلات کامل؛

– یک وعده مغزیجات آجیلی و حبوبات.

و خوردن موارد زیر به طور کلی:

– مصرف ۴ وعده ماهی، بخصوص ماهی های چرب، در هفته.

– جایگزینی چربی های اشباع با چربی های اشباع نشده.

– مصرف کمتر از یک وعده گوشت قرمز یا فرآوری شده در ماه.

– حذف نوشیدنی های حاوی قند و آبمیوه ها.

– مصرف کم نمک.

 

 

منابع : آسمونیخبرگزاری ایمناایران پرس

 

گروه خدمات عرفان سلامت

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی