روز جهانی شستن دست ها

روز جهانی شستن دست ها
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی شستن دست ها ابتکار ائتلاف جهانی بخش خصوصی و عمومی برای شستن دستها با صابون است که از سوی جمع کثیری از دولت ها، موسسات بین المللی، جامعه مدنی، سازمان های غیر دولتی، شرکت های خصوصی و افراد در سراسر جهان حمایت می شود.روز جهانی شستن دست بدین منظور طراحی شده که بین مردم کل دنیا فرهنگی جهانی به وجود آید و مردم از مزایای شستن دست ها با صابون آگاه گردند.

این موضوع به ما یادآوری می کند که شستن دست ها از سلامت ما محافظت می کند و اجازه می دهد تا آینده های خود و جهانمان را بسازیم.شستن دست ها با صابون کاری با اهمیت در بهداشت عمومی است که یک اقدام پیشگیرانه در دسترس و مقرون به صرفه ساده به حساب می آید.

تاریخچه روز جهانی شستن دست ها

روز جهانی شستن دست ها اولین بار در سال ۲۰۰۸ برگزار شد، تا بیش از ۱۲۰ میلیون کودک در ۷۰ کشور جهان دست خود را با صابون شستشو دهند. از سال ۲۰۰۸، رهبران جامعه از این روز استفاده کرده‌اند تا سادگی و ارزش دست‌های تمیز را نشان دهند. هر سال بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جشن‌های بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان شرکت می‌کنند.

بنابر گزارش یونیسف شستن دست‌ها با آب و صابون خصوصاً در مواقع ضروری (بعد از رفتن به توالت و قبل از خوردن غذا) به کاهش بروز بیماری‌های اسهالی تا بیش از ۴۰ درصد و عفونت‌های تنفسی تا ۲۵ درصد کمک می‌کند.

یونیسف قصد دارد به همراه سازمان‌های دیگر، از جمله بانک جهانی و مرکز تحقیقات بین‌المللی و با پشتیبانی شرکت‌های بزرگ، با برگزاری برنامه‌های آموزشی در۸۰ کشور در حال توسعه، آگاهی از بهداشت عمومی را افزایش دهد.

 

 

روز جهانی شستن دست ها در ادیان مختلف

به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا، به طور مشخص در مورد شستن دست ها صحبت های زیادی می شود. روز جهانی شستن دست ها مناسبت خوبی برای آن است. در ادیان مختلف نیز روی نظافت دستان تأکید شده است.

شست و شوی منظم و اساسی دست ها از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس جدید کرونا به شمار می رود. روز جهانی شستن دست ها (امروز پنجشنبه ۱۵ اکتبر) نیز اهمیت این موضوع را برجسته می سازد.

اما نحوه شستن دستان نه تنها از دیدگاه بهداشتی پر اهمیت است، بلکه در ادیان و مذاهب مختلف نیز نظافت دست ها به گونه های مختلفی جز رسوم اساسی است که باید رعایت گردد.

 

 

در یهودیت

به قول تسولت باله، خاخام ایالت زاکسن آلمان، نظافت دستان در یهودیت اساساً یک رسم و آیین مذهبی است. او می گوید: «این موضوع در یهودیت سابقه ۳ هزار ساله دارد.» به گفته وی طور مثال شستن دست ها پیش از عبادت های انفرادی و دسته جمعی و سایر مراسم مذهبی، و همچنان قبل از خوردن غذا، حتمی است. این خاخام می افزاید: «صبح با شستن دست آغاز می شود. برخی می گویند که انسان نباید دست ناشسته حتی فاصله دو متر را بپیماید.» در یهودیت نیز قبل از خوردن غذا دست ها را باید شست. افزون بر آن کسانی که به کنیسه و یا قبرستان می روند، باید قبل از ورود دست های خود را بشویند. به نظر این خاخام ارتدوکس نظافت دستان از لحاظ تاریخی جنبه بهداشتی نه، بلکه معنوی دارد.

یهودیان در طول تاریخ با رعایت نظافت توانسته اند بر بیماری های سختی غالب شوند. در کتاب مقدس تورات بر یهودی ها حکم شده است که سلامت بدنی و روانی خود را باید حفظ کنند.

 

 

در اسلام

پیامبر اسلام نیز بر اهمیت والای نظافت تأکید کرده است. وضو، که شستن هردو دست را نیز شامل می شود، پیش از نماز های پنجگانه فرض است. مسلمانان هنگامی که خود را به اصطلاح ناپاک احساس می کنند و همچنان قبل از عبادت، نه تنها دست ها، بلکه صورت، پا ها تا بجلک، دهن، بینی و گوش های خود را با آب تمیز می کنند. موجودیت آب برای وضو در هر مسجدی حتمی است. وضو در حقیقت یک شستشوی کوچک اندام هاست. حالات دیگری، مثل آمیزش جنسی و یا شستشوی میت، مستلزم غسل است که یک مسلمان باید تمام بدن خود را به نحوه خاصی با آب تمیز کند.

 

 

در مسیحیت

در مسیحیت شستشوی دست ها در قدم اول برای روحانی ها پر اهمیت و ضروری است. آنها باید در مراسم مذهبی همیشه پاک باشند، مثلاً هنگامی که مراسم خاص گذاشتن پارچه نان خشک به دهن عبادت کنندگان را انجام می دهند. اندریاس اودنتال، کارشناس مراسم مذهبی مسیحیت در رابطه با اینکه چرا نظافت دستان برای عبادت کنندگان معمولی مسیحی آنقدر اهمیت ندارد، می گوید: «یکی از دلایل اینست که از قرون وسطی به این طرف در نظر گرفته نشده است که عبادت کنندگان معمولی در مراسم مذهبی به پارچه نان خشکی که به دهن مسیحیان گذاشته می شود، دست بزنند.»

 

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی