روز جهانی بیهوشی

روز جهانی بیهوشی
دسته بندی : رویدادها
روزجهانی بیهوشی برابر با ۱۶ اکتبر ۱۸۴۶ روزی است که اولین استفاده موفقیت‌آمیز از اتر برای بیهوشی به ثبت رسید.
این اتفاق یکی از مهمترین رویدادهای مهم تاریخ پزشکی بود. این کشف باعث شد تا بیمار بتواند از مزایای جراحی بدون درد استفاده ببرد. در حال حاضر این روز به عنوان روزجهانی بیهوشی در سراسر جهان به رسمیت شناحته شده‌است. رشته بیهوشی یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی و کاری پر استرس است.
گروه خدمات عرفان سلامت

در این روز شانزدهم اکتبر ، 173 سال پیش ، W.T.G Morton اولین نمایش موفقیت آمیز اتر را به عنوان ماده بیهوشی انجام داد که دوره عمل بیهوشی را بشارت می دهد و به عنوان روز جهانی بیهوشی جشن گرفته می شود. از سال 1903 ، مراسم ویژه ای برای بزرگداشت این روز قابل توجه برگزار می شود. این یکی از وقایع مهم تاریخ پزشکی محسوب می شود و در سالن عمل در بیمارستان عمومی ماساچوست ارائه شد.

انجمن های بیهوشی فدراسیون جهانی (WFSA) ، اخیراً نقشه جهانی نیروی کار بیهوشی را ایجاد کرده است که با تهیه نظرسنجی از ارائه دهندگان بیهوشی در سراسر جهان ایجاد شده و بحران کمبود نیروی کار در بیهوشی را برجسته می کند. 70 کشور دارای تراکم ارائه دهنده بیهوشی کمتر از 5 در 100000 نفر جمعیت بودند. با استفاده از داده های جمعیتی فعلی ، امروز برای دستیابی به حداقل تراکم 5 در 100000 جمعیت در همه کشورها ، بیش از 136000 ارائه دهنده بیهوشی پزشک مورد نیاز است.

اطلاعات بیماران در مورد بیهوشی و جراحی ایمن بسیار اندک است بیهوشی خوب و ایمن نه تنها بر اثر تخصص کادر پزشکی حاصل می‌شود؛ بلکه مراقبت‌های بیمار و رعایت دستورالعمل‌های خاص نیز حایز اهمیت است و روز جهانی بیهوشی فرصت مناسبی برای ارایه این مطالب است  شانزدهم اکتبر روز جهانی بیهوشی نام دارد. در سال ۱۸۴۶ میلادی در چنین روزی، ویلیام تی. جی. مورتون برای اولین بار با استفاده از اتر یک عمل جراحی را با بیهوشی کامل و با موفقیت در بیمارستان عمومی ماساچوست روی بیمار امتحان کرد. استفاده از بیهوشی در عمل جراحی تا اندازه‌ای اهمیت داشت که به عنوان ۱۰ کشف برتر پزشکی تاریخ شناخته می‌شود.

تا آن زمان بسیاری از اعمال جراحی به دلیل شدت درد منجر به مرگ بیمار می‌شد. در واقع دو کشف مهم در قرن نوزدهم، یعنی ابداع بیهوشی و استفاده از تکنیک‌های ضدعفونی در جراحی، منجر به توسعه جراحی مدرن شد.

 

 

روز جهانی بیهوشی در دنیای امروز

در حال حاضر بیهوشی به یک تخصص بی نهایت ارزشمند تبدیل شده است که باید در تمام اعمال جراحی از ابتدا تا هوشیاری بیمار حضور داشته باشد.

تقریبا تمام بیماران اطلاعات محدودی در مورد بیهوشی دارند؛ ولی اطلاعات در مورد بیهوشی ایمن، جراحی ایمن و بیمار ایمن بسیار اندک است و روز جهانی بیهوشی فرصت مناسبی برای ارایه این مطالب است.

بیهوشی خوب و ایمن نه تنها بر اثر تخصص کادر پزشکی حاصل می‌شود؛ بلکه مراقبت‌های بیمار و رعایت دستورالعمل‌های خاص نیز حایز اهمیت است.

این رویداد یکی از تاثیرگذارترین رخدادهای تاریخ بشری به حساب می آید و علم پزشکی پس از دستیابی به روشهای مختلف بیهوشی شاهد پیشرفتهای شگرفی در عرصه علوم جراحی و نیز سایر بخشهای مهم خود شده است.

بی شک پیدایش و توسعه روشهای جدید بیهوشی انقلابی بزرگ در علوم جراحی و نیز سایر عرصه های پزشکی (حتی اخلاق پزشکی) ایجاد کرده است.

با وجود پیشرفتهای علم آنستزیولوژی (بیهوشی) تسکین درد بیماران جز حقوق اولیه بشری محسوب می شود و تامین آن، یکی از مهمترین اولویت های نظام سلامت هر کشوری می باشد.

امید است با رعایت استانداردهای جهانی شاهد شکوفا شدن هر چه بیشتر علم زیبای آنستزیولوژی در ایران عزیزمان باشیم.

 

 

روز جهانی بیهوشی در تقویم سلامت

این روز بزرگ که مصادف با 25 مهرماه است را به همه ی اساتید، فوق تخصص ها، متخصصین بیهوشی و همه تکنسین ها و پرستاران بیهوشی تبریک عرض میکنیم.

روز جهانی بیهوشی، از مناسبت های ارزشمند تقویم سلامت دنیاست که از هنگام کاربرد موفقیت آمیز ماده اتر برای بیهوشی در هنگام جراحی، گام موثری در سلامت هرچه بیشتر بشر، برداشته شد و امروز، با ارتقای دانش پزشکی در این زمینه، پزشکان ما در حوزه بیهوشی، به توانمندی های ویژه ای دست یافته اند.
جراحی بدون درد، موهبتی ارزشمند، حاصل پیشرفت علوم پزشکی است که فعالان عرصه بیهوشی در تمامی سطوح، با ظرافت و دقت ویژه، آن را فراهم می سازند و زمینه ساز توسعه علوم جراحی بوده اند که به مثابه انقلابی در این عرصه بوده است.
نیاز روز افزون به اقدامات جراحی در درمان بیماری ها بویژه در بیماران با فاکتورهای خطر، نقش بسیار مهم بیهوشی و بی حسی را بیش از پیش مشخص می کند.
در دوران بحران فراگیر کرونا متخصصین مقتدر بیهوشی و پرسنل فعال در این رشته با بهره‌گیری از علم و دانش به روز خود، علاوه بر پویایی در اتاق های عمل در بخش های ویژه آی سی یو، در درمان و مشاوره بیماران کرونایی، جهادی دیگر را به نام خود رقم زدند.

 

 

روز جهانی بیهوشی در ایران

بخش اصلی مقابله با کرونا جامعه پزشکی هستند که با رشادت‌های خود تن بر آتش کرونا زده‌اند و تاکنون حدود ۲۰۰ شهید از جامعه پزشکی داشته‌ایم که تعداد قابل توجهی از آنها همکاران بیهوشی بوده‌اند.

متخصصان بیهوشی در آی سی یو با بیماران بد حال کرونایی در ارتباط هستند.بیهوشی یکی از پر ریسک‌ترین مشاغل گروه پزشکی است و کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس منحوس کرونا هستند. لذا مهمترین مسئله امروز رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند.پیوندی میان خاکی پوشان دفاع مقدس و سفیدپوشان عرصه سلامت وجود دارد و همان نگاه مهرورزانه سالیان قبل خود را نثار جامعه پزشکی می‌کند. کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس منحوس کرونا هستند.

 

 

روز جهانی بیهوشی و کرونا

نقش اصلی که متخصصان بیهوشی در مدیریت بحرانی و راه های هوایی دارند ، آنها را در کانون توجه بیماری همه گیر COVID-19 قرار می دهد.

این روزها که تمامی کادر درمان برای از پا درآوردن ویروس کرونا، تمامی دانش و توانایی خود را به کار بسته‌اند، نام یک گروه کمتر از سایر سفیدپوشان سلامت به گوش می‌رسد، سفید پوشانی که دوشادوش متخصصان عفونی و ریه شب و روز خود را یکی کرده اند تا بتوانند با به کارگیری مهارت خود جانی تازه به نفس‌های به شماره افتاده بیماران کرونایی ببخشند.
متخصصانی که بی هیچ منتی و با تعهد به سوگندی که هنگام فارغ التحصیلی یاد کرده اند، هرگاه که بیماران خسته از نبرد با کرونا، در لحظاتی بین مرگ و زندگی برای نفس کشیدن تقلا می کنند بر بالین آنان حضور می یابند و در کمترین فاصله با نفس های به ویروس آلوده آنان، با رساندن اکسیژن به ریه ها، برای نجات جان با ارزش یک پدر، مادر، فرزند و در یک کلام، یک “انسان” تلاش می کنند.
سفید پوشانی که نام رشته تخصصی شان بیهوشی است، اما هوشیارانه در بزنگاه نبرد یک بیمار کرونایی با مرگ به یاری می شتابند تا وسیله ای باشند برای تداوم نفس های یک انسان.

متخصصان بیهوشی

بیهوشی در پزشکی و دندانپزشکی حالت القاءشده‌ای است که به‌طور موقت می‌تواند موجب بی‌دردی ، فلج موضعی و حتی فراموشی شود . می‌گویند نخستین بیهوشی را در ایران یاکوب ادوارد پولاک (1891ــ1818) اتریشی در سال 1230 با اتر انجام داده است .
بیهوشی در پزشکی در اعمال جراحی و دندان‌پزشکی به کار می‌رود و به‌صورت موقت یک یا چند حالت زیر را فراهم می‌کند :
1- بی‌دردی (شامل کاهش یا جلوگیری از احساس درد)
2 –  فلج عضلانی
3 – فراموشی (فراموشی حافظه)
4 – از بین بردن هوشیاری .
بیهوشی در سه شکل امکان‌پذیر است ، که شامل موارد زیر است :
1 – بیهوشی عمومی ؛ فرایندی که در آن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به‌صورت کامل متوقف شده و در نتیجه بیمار بیهوش می‌شود .
2 – آرام‌بخشی ؛ نوعی از بیهوشی است که در آن فرد به‌صورت کامل بیهوش نیست و در اصل در این روش انتقال تکانه‌های عصبی بین قشر مغز و دستگاه کناره‌ای متوقف می‌شود که سبب حالت آرام‌بخشی شده و حافظهٔ بلندمدت را مختل می‌کند .
3 – بی‌حسی منطقه‌ای ؛ در این روش انتقال تکانه‌های عصبی از طریق سیستم عصبی بین بافت هدف و طناب نخاعی متوقف می‌شود که باعث از بین رفتن حس در بافت هدف می‌شود و بیمار کاملاً هوشیار است . جهت آغاز روند درمان و شروع بیهوشی ، متخصص بیهوشی تعداد و میزان داروی بیهوشی و نوع بیهوشی را انتخاب می‌کند ، که بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار متفاوت است .
روز جهانی رادیولوژی
برای آغاز روند درمان و شروع بیهوشی ، متخصص بیهوشی تعداد و میزان داروی بیهوشی و نوع بیهوشی را انتخاب می‌کند که بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار متفاوت است . بیمار دقایقی پس از اتمام فرایند بیهوشی به هوش می‌آید و پس از آن به ریکاوری منتقل شده و پس از چند دقیقه تا چندساعت حواسش را باز می‌یابد .

برخی تخصص بیهوشی را با کار در اتاق عمل می‌شناسند، ولی این تخصص عمدتاً در اورژانس و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و جاهایی که بیمار بسیار بدحال وجود دارد، استفاده می‌شود. بعد از شیوع ویروس کرونا نیز بیماران مبتلا به این ویروس توسط همکاران بیهوشی مراقبت می‌شوند.

متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه وظیفه تیمار و نگهداری بیماران بدحال را در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بر عهده دارند و در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند. تا این لحظه توانستیم پوشش بخش مراقبت‌های ویژه را به تمام بیماران ارائه بدهیم. هیچ تبعیضی برای هیچ بیماری انجام نشده است.

بیهوشی در زمان همه گیری کووید-۱۹ تمهیدات خاص خود را دارد که هم بحث حفاظت کادر پزشکی و هم حفاظت از بیماران مطرح است.

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی