بالش مناسب برای خواب

بالش مناسب برای خواب
دسته بندی : مقالات

بالش مناسب برای خواب باید به اندازه ای باشد که گردن و بدنتان را هم تراز هم قرار داده و خواب خوبی به شما هدیه دهد. در نظر داشته باشید که بالشت نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه و یا خیلی نرم وخیلی سفت باشد. همانطور که گفته شد باید گردنتان در راستای ستون فقرات قرار گیرد .

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند برای تجربه خواب راحت از بالش استفاده شود. بالش ها نقش مفیدی در خواب ایفا می کنند.

برای یک خواب راحت شما نیاز است که ستون فقرات و گردن هم ترازباشند، در نتیجه تشک و بالش انتخابی باید مناسب باشند. اگر در زمان خواب گردن و بدن و ستون فقرات هم تراز نباشند در صبح روز بعد همراه با گردن درد از خواب بیدار خواهید شد. اکثر افراد به بالش برای خواب نیاز دارند که همین امر اهمیت انتخاب بالشت مناسب و استاندارد را بیشتر می نماید.

 

روز جهانی رادیولوژی

 

آیا بالش به سلامتی آسیب می رساند؟

بالش ها بسته به سفتی و موقعیت خواب شما می توانند به خواب خوب کمک کنند یا به قسمتی از بدن صدمه بزنند.

دکتر لارنس اپستین ، متخصص خواب در بیمارستان بریگام می گوید: “هر چیزی که باعث راحتی شما شود ، احتمال داشتن یک خواب خوب را بهبود می بخشد.”

اما مزایای بالش فراتر از راحتی و موقعیت نیست. حتی گاهی بالش ها به سلامت شما آسیب می رسانند.

بالش و درد

متیو اورورک ، متخصص فیزیوتراپی در یک بیمارستان توانبخشی می گوید: “اگر گردن شما به مدت طولانی به هر طریقی خم شود ، ناراحت خواهید شد.” او می گوید بالش خیلی نرم یا خیلی سفت اغلب منجر به درد گردن می شود.

به عنوان مثال ، اگر در کنار خود با یک بالش نرم که از پشتیبانی کافی از زیر گردن شما برخوردار نیست ، می خوابید ، سر شما باید به طرفین کشیده شود تا بالش را ببیند. اگر روی شکم می خوابید ، وضعیتی که بیش از حد گردن را به عقب گسترش می دهد ،سپس استفاده از یک بالش سفت ، سر را حتی عقب تر می برد. اورورک می گوید: “اگر روی شکم هستید و سر به پهلو دارید ، در حالت چرخش کامل می خوابید و این می تواند دردناک باشد.”

برای افرادی که دچار آپنه خواب می شوند ، وضعیتی که در آن شما به طور دوره ای در هنگام خواب تنفس را متوقف می کنید ، بالش ها می توانند در درمان مداوم فشار هوای مثبت (CPAP) اختلال ایجاد کنند. CPAP راه هوایی شما را با استفاده از وسیله ای کنار تخت باز نگه می دارد که هوا را از طریق ماسکی که هنگام خواب استفاده می کنید هدایت می کند. دکتر اپستین می گوید: “اگر دنبال خواب راحت هستید ، بالش می تواند ماسک را از بین ببرد.”

بالش و کم خوابی

از دست دادن خواب شب عواقبی دارد. بدن شما زمان کمتری برای رشد عضلات ، ترمیم بافت و سایر عملکردهای مهم که در هنگام خواب اتفاق می افتد، دارد.

کمبود خواب می تواند بر خلق و خو ، مهارت های تفکر و اشتها تأثیر بگذارد. کمبود خواب مزمن خطر سقوط ، چاقی ، دیابت ، فشار خون و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

از طرف دیگر بالش های مناسب می توانند از بروز برخی مشکلات مانند علائم سوزش سر دل جلوگیری کنند. دکتر جیمز موجیکا ، مدیر آزمایشگاه خواب در بیمارستان توانبخشی وابسته به هاروارد می گوید: “در میان تغییر سبک زندگی ، بالا بردن سر تا 30 درجه می تواند موثر باشد.”

اگرچه تنظیم موقعیت خواب می تواند به جلوگیری از علائم کمک کند ، اما مشکلات سلامتی مانند سندرم پای بی قرار یا آپنه خواب را از بین نخواهد برد . حتی اگر برخی از بالش ها به عنوان راه حل هایی برای خروپف و اختلالات خواب به بازار عرضه شوند. به گفته هر دو پزشک ، تنها راه برای رفع اختلالات خواب این است که با پزشک خود صحبت کنید و یک تشخیص و درمان مناسب داشته باشید.

 

 

 

 

سایز بالش

سایز کوچک با ارتفاع کمتر از 7.5 سانتیمتر، سایز متوسط با ارتفاع 7.5 تا 12.5 سانتیمتر و سایز بزرگ با ارتفاع بیشتر از 12.5 سانتیمتر، سایزهای مختلف بالش می باشد که هرکدام در موقعیت های مختلف خواب استفاده می شوند.

انتخاب سایز بالش مناسب

افرادی با سایز سر بزرگتر و عرض شانه های پهن تر بالش های بزرگتر را برای خواب انتخاب می کنند و افراد با سایز سر کوچک و شانه های دارای عرض متوسط بالش های کوچکتر را ترجیح داده و با آنها راحت ترند.

تاثیر موقعیت خواب بر انتخاب بالش

افراد مختلف موقعیت های خواب متفاوتی دارند. می بایست پیش از خرید بالش از موقعیت خواب ترجیحی خود باخبر باشید تا بتوانید بالش استاندارد مناسب خود را انتخاب کنید.

همانطور که در ارتباط با تشک مناسب برای خوابیدن به پهلو، تشک مناسب برای خوابیدن به پشت و همین طور تشک مناسب برای خوابیدن بر روی شکم صحبت کردیم اکنون در ارتباط با بالش مناسب برای این موقعیت های خواب مطالبی را ارائه می کنیم.

بالش مناسب برای خوابیدن به پهلو

برای موقعیت خواب به پهلو باید بالش با ارتفاع بیشتری را انتخاب کرد تا فاصله شانه را بپوشاند و ستون فقرات و گردن در یک راستا قرار بگیرد. معمولا بالش مموری فوم برای این موقعیت خواب مناسب تر می باشد. البته همواره در نظر داشته باشید بهترین سایز بالش را خودتان می بایست انتخاب کنید و با امتحان کردن بالش می بایست سر در راستای ستون فقرات قرار بگیرد و بالش، کل گردن و زیر سر و بالای شانه ها را پوشش دهد.

بالش مناسب برای خوابیدن به پشت

افرادی که بر روی کمر یا به پشت می خوابند برای قرارگیری گردن و ستون فقرات در یک راستا می بایست از بالش با ارتفاع کمتری را انتخاب کنند. معمولا سایز کوچک تا متوسط و البته بعد از تست کردن بالش، سایز مناسبی برای این موقعیت می باشد.

بالش مناسب برای خوابیدن بر روی شکم

افرادی که به روی شکم می خوابند به سایزهای بسیار کوچک و نازک بالش نیاز دارند. اگر این افراد از بالش های خیلی بزرگ استفاده نمایند برای بدن حالت ناخوشایند و ناراحتی پیش خواهد آمد و گردن و بدن در حالت ناخوشایندی قرار می گیرد.

استفاده از چند بالش در هنگام خواب

بعضی اوقات یک بالش کافی نیست. ممکن است در شرایط زیر نیاز به بالش بیشتری احساس شود:

  • افرادی که به پهلو می خوابند، برای خواب بهتر و قرارگیری بدن در حالت بهتر، نیاز به استفاده از بالش در بین زانوها دارند. در این صورت به زانوها فشار نخواهد آمد و ستون فقرات در موقعیت ایده آل و استاندارد قرار می گیرد.
  • خواب در زنان باردار زمانی راحت تر خواهد شد که از بالش های با فرم بدن استفاده کنند. به طور کلی استفاده از بالش بیشتر برای پشتیبانی بدن و همین طور بالش های بارداری مناسب، می تواند منجر به خواب بهتر و راحت تر و کم درد تری برای این افراد ایجاد نماید.
  • افراد دارای کمردرد علاوه بر استفاده از تشک مناسب برای کمردرد می بایست در حالت خوابیده به پهلو از بالش در بین زانوها استفاده نمایند.

 

شما بدون شک در مورد اهمیت یافتن یک تشک راحت برای خواب با کیفیت به طور منظم شنیده اید ، اما سرمایه گذاری در بالش مناسب نیز مهم است. یک بالش نامناسب نه تنها یک مخرب خواب است بلکه شما را از خواب بیدار نمی کند و احساس سرحال شدن می کند ، بلکه می تواند باعث سردرد ، درد گردن و بی حسی بازو شود.

مناسب بودن بالش کاملاً به نوع خواب شما بستگی دارد ، اگرچه نوع بالش شما فرقی نمی کند ، بالش باید فرم خود را حفظ کند. (حتی هنگام حرکت)

هدف این است که سر خود را در یک راستای مستقیم نگه دارید ، به این معنی که سر شما خیلی عقب یا خیلی جلو نیست ، اما کاملاً روی شانه های شما قرار می گیرد ، از نظر موقعیتی که می خواهید با حالت خوب ایستاده به نظر برسید.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

انواع بالش

بالش استاندارد و خوب با توجه به فرم ستون فقرات و گردن شما شکل می گیرد و منجر به استراحت عضلات و مهره های گردن خواهد شد.

در صورتی که بالش شما استاندارد نباشد ممکن است منجر به گردن درد و دردهای عضلانی شما شود.یک بالش استاندارد دارای جنس پارچه خوب و مرغوب و مواد تشکیل دهنده مناسب می باشد.

برخی از انواع بالش قابل شستشو بوده و برخی دیگر با توجه به مواد مورد استفاده نیازی به شستشو ندارند.

بالش ها با توجه به جنس و سایز قیمت های مختلفی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بالش مناسب با متخصصان مجموعه خانه تشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم به شما ارائه شود.

بالش الیاف

معمولی ترین بالش های موجود در بازار، بالش الیاف می باشد. بسته به اندازه الیاف و نوع آن، مدل های مختلفی از بالش الیاف رشته ای، بالش الیاف فایبر و بالش الیاف میکرو فایبر

بالش پر

این بالش ها سبک‌اند و اصطلاحا می‌گویند مثل «ابرهای آسمان» هستند. بالش پر قو، لوکس تلقی می‌شود و به کسانی توصیه می‌شود که بالش حالت‌پذیر و سبک وزنی می‌خواهند که برای هر مدل خوابیدن مناسب باشد. بالش پر اردک هم با قیمت کمتر همین ویژگی‌ها را دارد ولی ممکن است پرها از بالش بیرون بزند و شما را اذیت کند. این موضوع در بالش پر قو اتفاق نمی‌افتد.

مزایا:

  • بالش پر قو بسیار نرم و سبک است.
  • بالش پر قو شما را گرم نگه می‌دارد اما باعث عرق کردن نمی‌شود.
  • مثل بالش های پر دیگر موقع غلت زدن خیلی باعث سر و صدا نمی‌شود.
  • این نوع از بالش پر به کسانی توصیه می‌شود که دمر می‌خوابند و انواع بالش نرم را ترجیح می‌دهند.

معایب احتمالی:

  • اگر به پر حساسیت دارید واضح است که این نوع بالش مناسب شما نیست، مگر از فروشگاه‌های معتبر، نوع بدون حساسیت این بالش را تهیه کنید.
  • بالش پر قو محافظت زیادی از سر شما نمی‌کند بنابراین به کسانی که طاق‌باز یا به پهلو می‌خوابند و درد گردن و شانه‌ دارند، توصیه نمی‌شود.
  • این نوع از بالش نرم، گرانترین بالش پر است و بعضی از این مدل بالش نیاز به خشکشویی دارند.

بالش پشم

این نوع بالش از الیاف طبیعی ساخته شده و کیفیت خوبی دارد.

بالش پنبه

این نوع از بالش از گل کتان یا پنبه تهیه شده است و ضد عرق می باشد. بالش پنبه غیر قابل شستشو می باشد.

بالش طبی

بالش های طبی معمولا در زیرشاخهٔ بالش های با فوم حافظه‌دار یا بالش هوشمند قرار می‌گیرند. زیرا این بافت به دلیل شکل‌پذیری و حالت‌پذیری بالای خود باعث می‌شود گردن شما که در طول روز به احتمال قوی بیشتر به سمت پایین بوده و بار سنگین سر بر رویش بوده، در شب بدون این که هیچ فشاری بر روی آن باشد به استراحت بپردازد و از دردهای آتی پیشگیری کند.

مزایا:

  • فوم هوشمند این بالش طبی باعث شکل‌پذیری بالش بر اساس وزن سر شما می‌شود.
  • بالش طبی برای جلوگیری از گردن‌درد و حفاظت کامل از ماهیچه‌های گردن شما منطبق بر حالت خوابیدن شما حالت می‌گیرد.
  • با تسهیل جریان خون از اسپاسم عضلات شما جلوگیری می‌کند.

معایب احتمالی:

  • بالش های طبی معمولا برای همهٔ افراد قابل استفاده است. ایرادی که از بالش طبی می‌توان گرفت شاید این باشد که استفاده از آن برای افرادی که دمر می‌خوابند سخت باشد.
  • بالش طبی معمولا برای کودکان استفاده نمی‌شود.

 

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی