روز جهانی سلامت روان

روز جهانی سلامت روان
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی سلامت روان ، برنامه ای از فدراسیون جهانی سلامت روان که برای اولین بار

در 10 اکتبر 1992 برگزار شد.

 

تاریخچه روز جهانی سلامت روان

روز جهانی سلامت روان برای اولین بار در 10 اکتبر 1992 برگزار شد. این روز به عنوان فعالیت سالانه فدراسیون جهانی سلامت روان توسط معاون دبیر کل وقت ریچارد هانتر آغاز شد. این روز هر ساله در تاریخ 10 اکتبر گرامی داشته می شود.

در آغاز این روز موضوع خاصی نداشت. اهداف آن اهداف کلی ، ارتقا حمایت از سلامت روان و آموزش مردم در مورد موضوعات مرتبط بود. در سه سال اول یکی از اصلی ترین فعالیت های بزرگداشت این روز پخش تلویزیونی دو ساعته در سطح جهان از طریق سیستم ماهواره ای آژانس اطلاعاتی ایالات متحده از استودیوهای Talahassee ، فلوریدا بود. اعضای هیئت مدیره WFMH از استودیو با مشارکت تلفنی زنده از استرالیا ، شیلی ، انگلیس و زامبیا و بخشهایی که از ژنو ، آتلانتا و مکزیکوسیتی تهیه شده بود شرکت کردند. در اولین پخش تلویزیونی از این دست متوجه شدیم که واقعاً به آنجا بسیار دورتر رسیده ایم ، زیرا از سوازیلند ، جایی که گروهی از اعضای WFMH برای دیدن برنامه جمع شده بودند ، یک تماس تلفنی پیش بینی نشده و برنامه ریزی نشده وجود داشت. و در آن سال اولین گزارش مربوط به بازخورد از پرو ارائه شد.

 

 

اولین موضوع روز جهانی سلامت روان

در سال 1994 ، به پیشنهاد دبیرکل وقت اوژن برودی ، برای اولین بار از موضوعی برای این روز استفاده شد. این موضوع “بهبود کیفیت خدمات بهداشت روان در سراسر جهان” بود. گزارشات بازخورد بلافاصله پس از آن کمپین با 27 کمپین ملی قابل توجه در استرالیا و انگلیس از 27 کشور دریافت شد. در بسیاری از کشورها اعضای هیئت مدیره WFMH در ترتیب دادن برنامه ها نقش اساسی داشتند. در طی سه سال ، روز به مناسبت ارزشمندی برای ادارات دولتی علاقه مند ، سازمان ها و افراد متعهد تبدیل شده بود تا برنامه هایی را برای تمرکز بر جنبه های مراقبت از بهداشت روان تنظیم کنند.

در سال 1995 طیف گسترده ای از رویدادهای بین المللی از سراسر جهان به دبیرخانه WFMH گزارش شد ، از یک ماه رویدادها در مصر ، تا کنفرانسی که توسط فدراسیون بهداشت روان در فرانسه در وزارت بهداشت برگزار شد ، جشن جامعه در جزایر کوچک میکرونزی در اقیانوس آرام. در انگلستان ، که یک برنامه ملی بزرگ وجود داشت .

 

 

موضوعات روز جهانی سلامت روان

1973 برخورد فرهنگ ها

1977 اولویت های امروز در سلامت روان:دانستن و انجام دادن

1979 سلامت روان کودکان و خانواده هایشان

1981 سلامت روان،ارزش های فرهنگی و توسه اجتماعی

1983 مسئولیت شخصی و اجتماعی در تحقیق درباره سلامت روان: همکاری بین داوطلبان ، متخصصان و دولت ها در شکل گیری سیاست بهداشت روان و ارائه خدمات.

1985 سلامت روان 2000 سال بعد از میلاد : برنامه های جهانی برای بحران

1987 دنیای بزرگ سلامت روان

1989 سلامت روان،نگرانی و دغدغه همه

1991 مردم و علم باهم برای سلامت روان

1993 سلامت روان به سمت قرن 21

1995 وقت تامل

1996 زنان و سلامت روان

1997 کودکان و سلامت روان

1998 سلامت روان و حقوق بشر

1999 سلامت روان و پیری

 

روز جهانی رادیولوژی

 

2000-2001 سلامت روان و کار

2002 اثرات ضربه و خشونت بر کودکان و نوجوانان

2003 اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان

2004 رابطه بین سلامت جسمی و روانی: اختلالات همزمان

2005 سلامت روحی و جسمی در سراسر طول زندگی

2006 – کاهش خطر: بیماری ذهنی و خودکشی

2007 سلامت روان در جهانی در حال تغییر: تأثیر فرهنگ و تنوع

2008 سلامت روان را به عنوان یک اولویت جهانی در نظر بگیریم: افزایش مقیاس خدمات از طریق حمایت و اقدام شهروندان

2009 سلامت روان در مراقبت های اولیه: تقویت درمان و ارتقا سلامت روان

2010 سلامت روان و بیماریهای مزمن جسمی

2011: سرمایه گذاری در سلامت روان

2012: افسردگی یک بحران جهانی

2013 سلامت روان و بزرگسالان مسن

2014 زندگی با اسکیزوفرنی

2015 عزت و کرامت در سلامت روان

2016 کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان

2017  سلامت روان در محل کار

2018 جوانان و سلامت روان در جهانی در حال تغییر

2019 ارتقا سلامت روان و پیشگیری از خودکشی

روز جهانی سلامت روان ۲۰۲۰

افراد نسبتاً کمی در سراسر جهان به خدمات سلامت روان با کیفیت دسترسی دارند و در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط بیش از ۷۵ درصد از مبتلایان به اختلالات روانی، عصبی یا مشکلات سوءمصرف مواد هیچ‌گونه درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند. در این راستا و با هدف افزایش آگاهی و ارائه آموزش‌های لازم درباره بیماری‌های روانی و از بین بردن تفکر منفی درباره آن‌ها، سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۲ دهمین روز از ماه اکتبر را به‌عنوان روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری کرده است. این روز فرصتی را در اختیار تمامی فعالان این حوزه قرار می‌دهد تا با ارائه اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های خود در زمینه بهداشت روان، به عملی شدن اقدامات لازم برای درمان این دسته از بیماران در سراسر جهان کمک کنند.

شعار روز جهانی سلامت روان ۲۰۲۰

با توجه به عواقب ناگوار اقتصادی ناشی از فراگیری جهانی کووید -۱۹ و بار روانی شدید ناشی از آن‌ انتظار می‌رود که نیاز به مراقبت‌های بهداشت روان تا ماه‌ها و سال‌ها پس از وقوع بیماری و حتی برطرف شدن آن به میزان چشمگیری افزایش یابد. بدین‌ترتیب لازم است امسال سرمایه‌گذاری برای اجرای برنامه‌های بهداشت روان که در طول سالیان دراز به تعویق افتاده و یا به دست فراموشی سپرده شده است، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به همین دلیل هدف از کمپین روز جهانی سلامت روان در سال جاری، تمرکز روی سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و سازمان جهانی بهداشت به همراه “اتحادیه جهانی بهداشت روان” و” فدراسیون جهانی بهداشت روان”، خواستار افزایش گسترده سرمایه‌گذاری در بخش سلامت روان هستند.سلامت روان برای همه: سرمایه‌گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر (Mental Health for All: Greater Investment – Greater Access) شعار تعیین‌شده برای این روز در سال ۲۰۲۰ است.

سلامت روان یک رویداد یک روزه نیست

WMHD فقط یک روز یک رویداد نیست. مقدمات آماده سازی ماه ها قبل ادامه دارد و این یک تلاش آموزشی طولانی مدت است. در بعضی از کشورها این برنامه در طول چند روز یا یک هفته یا حتی در بعضی موارد کل ماه ادامه دارد. و در بعضی جاها آمادگی برای سال بعد تقریباً به محض پایان رویداد سال جاری شروع می شود.

این پروژه طی سالها تکامل یافته است تا عملاً به تنهایی اجرا شود . مردم در سراسر جهان به برگزاری رویدادها ، اعلامیه ها و جشن WMHD می پردازند. آنها اهمیت آگاهی عمومی را می دانند و ما می دانیم که موفقیت ما در طی 26 سال گذشته بیشتر به خاطر فداکاری و سخت کوشی رای دهندگان WMHD بوده است. WFMH این برنامه را 26 سال پیش برای کمک به ارتقا سلامت روان و ایجاد آگاهی در مورد مسائل مرتبط با بیماری های روانی ایجاد کرده است.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

کووید 19 و  سلامت روان

جهان به دلیل COVID-19 تأثیر بی سابقه ای از وضعیت اضطراری بهداشت جهانی را تجربه کرده است که بر سلامت روان میلیون ها انسان نیز تأثیر گذاشته است. با تلاش جهان برای کنترل ویروس و یافتن راه حل ، سطح اضطراب ، ترس ، انزوا ، فاصله و محدودیت های اجتماعی ، عدم اطمینان و پریشانی عاطفی گسترده شده است.

همه گیری کنونی در جهان در برابر چشم انداز سلامت روان که از قبل شاهد شرایط سلامت روانی در سراسر جهان هستیم ، بوجود آمد. حدود 450 میلیون نفر با اختلالات روانی زندگی می کنند که از مهمترین دلایل بیماری های بد و ناتوانی در سراسر جهان هستند .

از هر چهار نفر یک نفر در مرحله ای از زندگی خود به یک اختلال روانی مبتلا خواهد شد در حالی که اختلالات روانشناختی و اعصاب و مواد مخدر میزان زیادی را بر پیامدهای سلامتی وارد می کند ، که 13% از کل بار جهانی بیماری را تشکیل می دهد.

سازمان بهداشت جهانی (2018) اظهار داشت که هر 40 ثانیه یک نفر با خودکشی می میرد. سالانه ، این نشان دهنده بیش از 800000 نفر است که با خودکشی می میرند ، که بیش از افرادی است که در اثر جنگ و قتل در کنار هم قرار دارند. به ازای هر خودکشی ، افراد بسیار بیشتری هر ساله اقدام به خودکشی می کنند. اقدام به خودکشی قبلی مهمترین عامل خطر برای خودکشی در جمعیت عمومی است.

خودکشی دومین علت اصلی مرگ در بین افراد 15 تا 29 ساله است در حالی که 79٪ خودکشی های جهانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMIC) اتفاق می افتد. هر خودکشی فاجعه ای است که خانواده ها ، جوامع و کل کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیرات طولانی مدت و مخربی بر افراد باقی مانده دارد.

این تصویر ناخوشایند ما را ملزم می کند تا اطمینان حاصل کنیم که سلامت روان اکنون بیش از هر زمان دیگری در اولویت قرار دارد.

 

 

جهان امروز و سلامت روان

مجمع جهانی اقتصاد (2018) خاطرنشان کرد که اختلالات سلامت روان در هر کشوری در جهان در حال افزایش است و در صورت عدم رسیدگی به عدم موفقیت در پاسخگویی ، ممکن است برای اقتصاد جهانی بین سالهای 2010 و 2030 تا 16 تریلیون دلار هزینه داشته باشد. ما با یک بحران بین المللی سلامت روان روبرو هستیم و داریم.

بنابراین ، انگیزه برای پوشش جهانی بهداشت (UHC) ، که به عنوان یک هدف اصلی در هدف توسعه پایدار برای سلامتی و رفاه بیان می شود ، ناشی از میل به عدالت سلامت در سراسر جهان است (سازمان ملل متحد. اهداف توسعه پایدار: 17 هدف برای دنیای ما را متحول کنید. نیویورک: سازمان ملل متحد ؛ 2015). منظور از پوشش بهداشت جهانی این است که همه افراد بدون مشکلات مالی به خدمات سلامت روان با کیفیت مورد نیاز خود ، در هر زمان و مکانی که نیاز دارند ، دسترسی دارند. ما اعتقاد داریم که این امکان پذیر است و با مراقبت های بهداشتی اولیه قوی آغاز می شود که رویکرد کل جامعه را در مورد سلامتی و رفاه اتخاذ می کند و محور آن نیازها و ترجیحات افراد ، خانواده ها و جوامع است. برای تحقق بخشیدن به سلامت همه ، دولت ها باید روی سلامت روان سرمایه گذاری کنند.

تحت شرایط اضطراری بهداشت جهانی فعلی ، هیچ کس نباید مراقبت های سلامت روان را منع کند. برنامه های ملی حمایت روانی و سلامت روان نیاز به رسیدگی به پیامدهای بهداشت روانی بیماری همه گیر COVID-19 و تأثیر آن بر شهروندان دارد.

 

 

وظیفه ما در روز جهانی سلامت روان

سلامت روانی یک حق انسانی است ، وقت آن است که سلامت روان برای همه در دسترس باشد. مراقبت های بهداشتی اولیه با کیفیت و قابل دسترسی ، پایه ای برای پوشش سلامت جهانی است و به عنوان جهانی که با شرایط اضطراری بهداشتی دست و پنجه نرم می کند ، فوراً مورد نیاز است.

بنابراین ما باید سلامت روان را برای همه و برای همه ، در همه جا واقعیت دهیم.

این فراخوان برای اقدام از طریق اتحاد ، همکاری و مشارکت ما تقویت خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که سرمایه گذاری در سلامت روان ، به ویژه در این مدت در محتوای COVID-19 در اولویت قرار دارد. همچنین این زمانی است که می توانیم از انعطاف پذیری نشان داده شده توسط افراد و جوامعی که برای پاسخگویی در زمان بحران ، و همچنین زمان تأمل فراوان و یافتن راه حل های خلاقانه ، خود و جوامع خود را دوباره راه اندازی کرده اند ، تجدید قوا کرده و دوباره کشف کرده اند ، استفاده کنیم.

روز جهانی سلامت روان به سادگی یک روز نیست. روز جهانی سلامت روان با هدف آگاهی بخشیدن به جامعه جهانی در مورد دستور کارهای مهم بهداشت روان – با صدایی یکپارچه از طریق همکاری با هم برای اقدام و ایجاد تغییر پایدار از طریق پیام هایی که ما منتشر می کنیم.

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی