روز اورژانس و فوریت های پزشکی

روز اورژانس و فوریت های پزشکی
دسته بندی : رویدادها

روز اورژانس و فوریت های پزشکی، نبض دوباره زندگی

 

فوریت های پزشکی چیست ؟

روز اورژانس و فوریت های پزشکی ،خدمات درمانی مورد نیاز در هنگام وقوع یک وضعیت جدی و غیر منتظره شامل بیماری یا آسیب و نیاز به اقدامات فوری را در اصطلاح فوریت های پزشکی می نامند .

موارد اورژانسی به مواردی اطلاق می شود که در صورت عدم اقدامات امدادی فوری می توانند منجر به بروز صدمات عضوی ، جانی و یا بروز مشکلات حاد روحی و روانی گردد .

در سراسر دنیا به منظور جلوگیری  و کاستن میزان تلفات و عوارض وخیم ناشی از حوادث غیرمترقبه ناشی از عدم ارائه به موقع خدمات امدادی سیستمی به نام سیستم فوریت های پزشکی یا EMS   طراحی و در بسیاری مناطق مستقر شده اند .

روز جهانی رادیولوژی

تاریخچه فوریت های پزشکی

فوریت های پزشکی اولین با ر در دهه 1960 میلادی و درآمریکا به عنوان یک سیستم امداد رسانی رسمی پایه گذاری شد . پس از آن با توجه به اهمیت مقوله فوریت های پزشکی و اهمیت امداد رسانی در مواقع  مورد نیاز ، این سیستم به عنوان یک سیستم رسمی و ضروری در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شد .

در ایران سیستم فوریت های پزشکی برای اولین با در سال 1352 پس از وقوع حادثه دردناک فروریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهر آباد تهران و کشته شدن تعدادی از مسافران وپرسنل برای اولین با ر تاسیس شد  و پس از آن در سالهای بعد به مرور زمان با توجه به ضرورت وجود سیستم فوریت های پزشکی  به صورت سازمان یافته تر و با تجهیزات به روز تر به ارائه خدمات ادامه داد و ایران بعنوان چهارمین کشور دنیا به سیستم فوریت های پزشکی تجهیز شد و بنابراین می توان ادعا کرد ایران یکی از پیش تازان عرصه فوریت های پزشکی در دنیا به شمار می آید .

 

 

اهمیت فوریت های پزشکی امروزه با روند رو به رشد مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی، فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی یکی از حیاتی ترین سیستم های مورد نیاز هر جامعه به شمار می آید .

باتوجه به اهمیت زیاد سیستم فوریت های پزشکی  یکی از اساسی ترین نیازهای نظام سلامت جامعه تربیت افرادی با توانایی‌ها و صلاحیت‌های علمی و عملی ویژه است تا با آمادگی کامل در حساس‌ترین لحظات به یاری دردمندان بشتابند.

 

 

با توحه به حساسیت مقوله فوریت های اورژانس کلیه پرسنل مشغول به خدمت در سیستم فوریت های پزشکی ملزم به گذراندن دوره های آموزش فوریت های پزشکی هستند .

با توجه به رشد روز افزون جمعیت در کلیه مناطق دنیا و نیاز روز افزون به افزایش میزان خدمات فوریت های پزشکی ، استفاده از نیرو های کارآمد زبده می توانند تا حدودی از میزان اتلاف وقت ، انرژی و هزینه  بکاهد . با توجه به محدودیت امکانات با به کارگیری افراد دوره دیده با تجربه و تخصص مناسب می توان از بسیاری اقدامات غیر ضرروری  و صرف هزینه و انرژی جلوگیری کرد .

 

 

برای مثال با استفاده از اپراتورهای متخصص که وظیفه پاسخگویی به تماس های دریافتی را به عهده دارند در بسیاری موارد می توان با ارائه  راهنمایی ها لازم از اعزام بی مورد آمبولانس و نیروهای فوریتهای پزشکی به مکان جلوگیری به عمل آورد و یا در موارد بسیار حساس با ارائه راه کار ها و راهنمایی های موثر تا رسیدن نیروهای فوریت های پزشکی در محل وقوع حادثه از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد .

بنابراین وظیفه فوریت های پزشکی تنها  اعزام نیرو و تجهیزات به محل وقوع حادثه نیست در بسیاری از موارد فوریت های پزشکی با ارائه راهنمایی و راهکار های درمانی مناسب می تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند .

 

 

 

 

منبع:  elearnpars.org

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی