روز جهانی سکته مغزی

روز جهانی سکته مغزی
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی سکته مغزی هر ساله در تاریخ 29 اکتبر برای ترویج مراحل مختلف پیشگیری و تغییر در سبک زندگی برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی ، سکته مغزی ، نارسایی قلبی و هر بیماری دیگری که مربوط به همان بیماری باشد ، مشاهده می شود.

روز جهانی سکته مغزی

سکته مغزی حمله مغزی است که وقتی خونرسانی به مغز محدود شود ، رخ می دهد. در این شرایط سلولهای مغز به دلیل کمبود اکسیژن رسانی شروع به مردن می کنند. این از دست دادن سلول های مغزی در طی سکته مغزی بر توانایی های خاصی که به ویژه توسط مغز کنترل می شوند تأثیر می گذارد ، در نتیجه اگر مراقب نباشید ، حافظه ، مهارت های حرکتی ، کنترل عضلات ، فلج یا حتی مرگ از بین می رود. سکته مغزی می تواند دو نوع باشد – ایسکمیک (رگ خونی که خون را به مغز منتقل می کند توسط لخته خون مسدود می شود) و خونریزی دهنده (هنگامی که رگ خونی آسیب دیده در مغز به دلیل ضعیف شدن دیواره رگ های خونی شروع به خونریزی می کند).

در حالی که حداکثر سن شروع سکته مغزی معمولاً 55 تا 65 سال است اما با سبک زندگی نامناسب ، محدوده سنی کاهش یافته است. جدا از عوامل خطر غیر قابل اصلاح مانند ژنتیک ، دلایل وراثتی و سابقه خانوادگی ، عوامل خطر قابل اصلاح شامل فشار خون بالا ، بیماری های کرونر قلب ، دیابت ، عدم تحرک بدنی ، سطح کلسترول بالا و سبک زندگی ناسالم است.

 

 

فشار خون بالا خطر اصلی سکته مغزی است. هنگامی که خون بیش از حد به دیواره رگ های شما فشار می آورد ، می تواند باعث آسیب یا ضعیف شدن آنها شده و منجر به سکته شود. عادات غذایی و سبک زندگی ناسالم (بی تحرکی جسمی) منجر به بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و کلسترول می شود که در تجمع پلاک در شریان ها نقش دارد که می تواند جریان خون در مغز را مسدود کند.

از آنجایی که خطر سکته در میان جمعیت سالخورده افزایش می یابد ، مردان بالای 55 سال نسبت به زنان هم سن مستعد ابتلا به سکته هستند. مهمترین عوامل خطرساز در میان زنان عبارتند از: استفاده بیش از حد از قرصهای جلوگیری از بارداری ، بارداری در سنین بالاتر ممکن است فشار خون را افزایش دهد و قلب را تحت فشار قرار دهد و حتی آن دسته از زنان که شکایتهای میگرنی مزمن دارند سه برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

 

 

تاریخچه روز جهانی سکته مغزی

در دهه 1990 ، ابتکار عمل سکته مغزی اروپا ایده ایجاد یک روز جهانی آگاهی را برای سکته مغزی داشت. به دلیل محدودیت های مالی ، روز آگاهی فقط به اروپا محدود شد. این کشور روز آگاهی خود را در 10 مه جشن می گیرد. در سال 2004 ، یک روز جهانی سکته مغزی در کنگره جهانی سکته مغزی در ونکوور تاسیس شد.

در سال 2006 ، دکتر علوم پزشکی اعصاب بالینی کانادا ، دکتر ولادیمیر هاچینکسکی به ترکیب اعلامیه سکته مغزی جهانی کمک کرد. در آن زمان ، انجمن بین المللی سکته مغزی با فدراسیون جهانی سکته مغزی ادغام شد. نتیجه این ادغام سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) بود. با مدیریت WSO ، اولین روز رسمی سکته مغزی جهانی در 29 اکتبر 2006 برگزار شد.

 

 

شعار روز جهانی سکته مغزی 2020

روز جهانی سکته مغزی یک رویداد سالانه است. برای هر سال یک موضوع دارد. موضوع روز جهانی قلب 2020 “استفاده از قلب برای ضربان قلب و عروق” است.

با این حال ، مضمون سال گذشته “یکی نباشید” بود ، جایی که “یک” به یکی از هر چهار نفر گفته می شود که در دوره ای از زندگی سکته می کنند.

سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) مأموریت دارد که از طریق پیشگیری ، درمان و مراقبت های طولانی مدت ، بار جهانی سکته را کاهش دهد. جامعه جهانی سکته مغزی گرد هم آمده اند تا آگاهی از نیاز مردم برای تماس با آمبولانس و در صورت مشکوک شدن به سکته مغزی ، به فوریت پزشکی مراجعه کنند.

هر ساله در تاریخ 29 اکتبر توسط سازمان جهانی سکته مغزی به عنوان روز جهانی سکته مغزی برگزار می شود. در این روز ، سازمان ها و افراد در سراسر جهان آگاهی را در مورد پیشگیری و درمان سکته مغزی افزایش می دهند. این روز بر آگاهی از سکته مغزی و بهبود امکانات برای افرادی که از این وضعیت سلامتی جان سالم به در برده اند ، تمرکز دارد. از هر 4 نفر 1 نفر سکته می کند.

 

 

اطلاع روز جهانی سکته مغزی

یک رژیم غذایی سالم باید همراه با ورزش منظم باشد. که به حفظ وزن بدن کمک می کند. همچنین می تواند به شما در کاهش سطح کلسترول و حفظ فشار خون در محدوده طبیعی کمک کند. سیگار کشیدن ممنوع! سیگار کشیدن انسداد ایجاد می کند و احتمال سکته بیشتر می شود. پرهیز از استعمال دخانیات همچنین می تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های دیگر را کاهش دهد. الکل می تواند خطر فشار خون بالا را افزایش دهد و باعث نامنظم شدن ضربان قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی شود.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

آمار روز جهانی سکته مغزی

روز جهانی سکته مغزی ، در تاریخ 29 اکتبر ، در تلاش است تا بر ماهیت جدی و میزان بالای سکته مغزی تأکید کند. این روز همچنین برای افزایش آگاهی از پیشگیری و درمان سکته مغزی برگزار می شود.

طبق آمار قبلی انتظار می رفت از هر شش نفر یک نفر در طول زندگی خود سکته کند. سالانه پانزده میلیون نفر در سراسر جهان سکته مغزی می کنند. همچنین علت اصلی ناتوانی است. سکته مغزی ممکن است باعث فلج ، اختلالات حسی ، آفازی و اختلالات عاطفی شود.

بیش از 6 میلیون نفر در اثر سکته مغزی می میرند. در سراسر جهان ، سکته مغزی دومین علت اصلی مرگ و میر است. علاوه بر این ، آمارهای فعلی نشان می دهد که تعداد افرادی که سکته می کنند افزایش یافته است. اکنون از هر چهار نفر یک نفر سکته می کند.

 

 

علائم هشدار زودرس

دانستن علائم هشدار دهنده اولیه سکته مغزی موجب نجات جان افراد می شود. علائم اولیه سکته مغزی معمولاً به طور ناگهانی اتفاق می افتد. این علائم عبارتند از:

بی حسی یا ضعف ، به ویژه در یک طرف بدن

گیجی یا مشکل در صحبت کردن

مشکل دیدن

سرگیجه یا مشکل در راه رفتن

سردرد شدید

اگر شما یا یکی از عزیزانتان هر یک از این علائم را دارید ، مهم است که F.A.S.T.

F = ضعف صورت

A = ضعف بازو

S = مشکل گفتاری

T = از دست دادن زمان ، از دست دادن مغز است. در صورت بروز این علائم با 911 تماس بگیرید. منتظر نمانید!

علائم هشدار دهنده اولیه سکته مغزی ممکن است پس از چند دقیقه ناپدید شوند. با این حال ، ممکن است علائم هنوز یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را نشان دهد. حتی اگر علائم از بین بروند ، مهم است که فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند.

دانستن علائم سکته مغزی مهم است. علاوه بر این ، مهم است که بدانید می توان از سکته های مغزی جلوگیری کرد. در حقیقت ، با پرداختن به برخی از عوامل خطرزا ، می توان تا 90٪ از سکته های مغزی را پیشگیری کرد. این عوامل خطر شامل فشار خون بالا ، رژیم غذایی ، سیگار کشیدن و ورزش است. از طریق تأکید بر پیشگیری ، انجمن جهانی سکته مغزی امیدوار است تا سال 2030 تعداد سکته ها را به نصف کاهش دهد.

 

 

نحوه برگزاری روز جهانی سکته مغزی

خطر سکته مغزی را بدانید

در یک بحث اطلاعاتی در مورد سکته مغزی در یک مرکز پزشکی محلی شرکت کنید

با ترک سیگار ، تغییر رژیم غذایی و کاهش فشار خون بالا برای جلوگیری از سکته مغزی اقدام کنید

علائم اولیه سکته مغزی و نحوه واکنش شما را بیاموزید

اگر سکته مغزی را تجربه کرده اید ، داستان بازماندگان خود را با دیگران در میان بگذارید

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی