روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی پوکی استخوان Osteoporosis بیستم اکتبر (۲۹مهرماه) بیماری است که به درد خاموش شهرت یافته و گفته می شود که زنان بیش از مردان به آن مبتلا می شوند.

تاریخچه روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان (WOD) نقطه اوج فعالیت سالانه است که توسط بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) حمایت مالی می شود ، که عمیقا در آموزش مردم در مورد این بیماری ویرانگر استخوان نقش دارد. پوکی استخوان، استخوان ها را چنان شکننده و شکننده می کند که هر نوع عمل جزئی حتی عطسه یا زمین خوردن می تواند زندگی را تهدید کند ، باعث درد و ناراحتی بی پایان از شکستگی و شکستگی استخوان شود.

روز جهانی پوکی استخوان در انگلستان آغاز شد. با حمایت کمیسیون اروپا ، روز جهانی پوکی استخوان در تاریخ 20 اکتبر 1996 به پروژه ای از انجمن ملی پوکی استخوان در انگلستان تبدیل شد.

جالب است بدانید که قبل از سال 1994 ، پوکی استخوان حتی یک بیماری بزرگ محسوب نمی شد. اما در سال 1998 ، دو سازمان برجسته متعهد به آموزش مردم در مورد پوکی استخوان ، در ایجاد بنیاد بین المللی پوکی استخوان.

تاسیس IOF ترکیبی از تلاش های مشترک بنیاد اروپایی پوکی استخوان (EFFO) بود که در سال 1987 ایجاد شد و فدراسیون بین المللی جوامع بیماری های اسکلتی (IFSSD) ، که در سال 1995 آغاز به کار کرد. چتر مجرد ، تمرکز بهتر و هم افزایی منابع برای دانشمندان ، پزشکان و سایر سازمان های حمایت از بهداشت جهان است که با پوکی استخوان مبارزه می کنند.

در اواخر دهه 90 ، سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد (WHO) با همکاری IOF از وقایع روز جهانی پوکی استخوان حمایت مالی کرد. از آن زمان ، IOF رهبری بسیاری را در حمایت از رویدادهای آگاهی بخشی در سراسر جهان به عهده گرفت.

یکی از مهمترین حوادث WOD بررسی تراکم استخوان است. استخوانهایی که چگالی کمتری دارند ، در حین حرکت ناگهانی یا در هنگام سقوط جزئی ، به راحتی شکسته یا شکسته می شوند. این آزمایشات تراکم استخوان در WOD در سراسر جهان در دسترس است. اما رویدادهایی در سطح جهان در حال وقوع هستند که نه تنها باعث افزایش آگاهی می شوند بلکه همه فقط سرگرم کننده هستند.

 

 

اهداف روز جهانی پوکی استخوان

هدف از نامگذاری  روز جهانی پوکی استخوان افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های مزمن استخوان است.

اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در زمینه سلامت استخوان ها، عضلات و مفاصل از طریق رسانه های عمومی، نهادهای سیاستگذاری، متخصصان بهداشت و عموم مردم از دیگر اهداف این روز است.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به پوکی استخوان هستند و براساس گزارش سازمان بین المللی پوکی استخوان، در هر ۳۰ ثانیه یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود و تعداد شکستگی های لگن به علت پوکی استخوان تا اواسط قرن حاضر به ۳ برابر افزایش یابد. بی توجهی به پوکی استخوان هنوز در میان عموم مردم به طور واضح دیده می شود، آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد در حدود ٧٠ درصد زنان و ۵٠ درصد مردان بالای ۵٠ سال نیز به نوعی دچار پوکی استخوان یا استئوپروز هستند.

 

 

روز جهانی پوکی استخوان در گذر زمان

1996

روز جهانی پوکی استخوان برای اولین بار در انگلیس آغاز می شود.

انجمن ملی پوکی استخوان ، افزایش آگاهی در مورد پوکی استخوان در انگلیس را در 20 اکتبر جشن می گیرد.

1998

دو گروه برای مبارزه با پوکی استخوان متحد می شوند

بنیاد بین المللی پوکی استخوان هنگامی تشکیل می شود که بنیاد اروپایی پوکی استخوان و فدراسیون بین المللی جوامع بیماری های اسکلتی با هم ترکیب می شوند.

2013

تمرکز “شکستن شکستگی” بر روی شکستگی های ثانویه است

IOF یک کمپین جهانی دیگر را آغاز می کند که بر جلوگیری از شکستگی های ثانویه استخوان متمرکز است.

2014

بنیاد بین المللی پوکی استخوان با یک خبرنامه الکترونیکی دیجیتالی می شود

IOF یک کمپین آگاهی از پوکی استخوان را برای بیش از یک میلیون نفر از اعضای خود با “خبرنامه الکترونیکی استخوان های خود را دوست داشته باشید” راه اندازی می کند.

 

 

شعار روز جهانی پوکی استخوان

شعار ۲۰۲۰ روز جهانی پوکی استخوان، “مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع” انتخاب شده است.

 

 

علائم پوکی استخوان

متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه‌ای ندارد و زمانی بروز می‌کند که یکی از استخوان‌ها (معمولا استخوان لگن و مچ) می‌شکند؛ ولی کمردرد به دلیل شکستگی یا تخریب مهره‌ها، کاهش قد در طول زمان، قوز و خمیده شدن ستون فقرات و نرم شدن و شکستن استخوان‌ها از جمله مهمترین علائم این عارضه هستند.

 

 

علل پوکی استخوان

کم تحرکی، استفاده نکردن از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از ۴۵ سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن، شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی، دیابت نوع ۱ برخی از علل های  پوکی استخوان می باشد.

 

 

پیشگیری و درمان

گرچه علایم مختلفی در پیشرفت بیماری پوکی استخوان موثر هستند ولی می توان پیشرفت این بیماری را با چند راهکار ساده متوقف کرد. برخی از مهمترین روش های پیشگیری و توقف بیماری خاموش عبارتند از:

تغذیه مناسب و استفاده از مواد حاوی کلسیم و ویتامینD ، ورزش (حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در روز توصیه شده است)، استفاده از نور خورشید (این مورد باید با رعایت اصول یعنی استفاده از کلاه و دستکش و کرم ضد آفتاب انجام شود)، هورمن درمانی در زنان یائسه زیر نظر پزشک، استفاده از مکمل های ویتامین D و کلسیم.

 

 

تشخیص پوکی استخوان

بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان (Bone Densitometry) است. روش استاندارد برای اندازه‌گیری تراکم استخوان Dual_energy  x_ray absorptiometry) DEXA) است؛ در این روش دانسیته استخوان در لگن و مهره اندازه‌گیری می‌شود و کمترین میزان تراکم، معیار طبقه‌بندی در نظر گرفته می‌شود.

 

 

روز جهانی پوکی استخوان در دوران کرونا

به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان با تبیین اینکه از آغاز پاندمی کووید ۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ تا کنون جهان با چالش بی سابقه ای روبرو بوده است. پاندمی کووید ۱۹ را تنها نمی توان به عنوان همه گیری یک بیماری عفونی در نظر گرفت. این پاندمی بر همه بخش های جامعه جهانی از جمله سلامت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست تاثیر عمیق داشته است که تاثیر آن تا مدتها ادامه خواهد داشت.

تلاش های گسترده سال های اخیر برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیز تا حدود زیادی تحت الشعاع این پاندمی قرار گرفته است. از یک طرف مبتلایان به بیماری های غیر واگیر در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فرم های شدیدتر بیماری را تجربه خواهند کرد و از طرف دیگر به دلیل اختلالاتی که در ارائه خدمات پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر رخ داده است، مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری های غیر واگیر در دوران اپیدمی افزایش چشم گیری داشته که انتظار می رود این تاثیر در دوران پس از کووید نیز ادامه داشته باشد.

نتایج یک پیمایش سریع که توسط سازمان جهانی بهداشت انجام شده است نشان داد که در بیش از ۷۵ درصد کشورهای جهان خدمات پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر بطور کامل یا تا حدودی دچار اختلال شده است،عدم مراجعه بیماران برای دریافت خدمات سرپایی به دلیل ترس از ابتلا برای دریافت خدمات، کاهش نرخ بستری بیماران در بیمارستانها به دلیل لغو اعمال جراحی الکتیو، شیفت تمام یا بخشی از زمان کار کارکنان بخش سلامت در برنامه های مبارزه با کووید ۱۹، محدودیت های منع رفت و آمد و اختلال در سیستم حمل و نقل عمومی و تعطیلی خدمات غربالگری مبتنی بر جمعیت از شایع ترین دلائل اختلال در خدمات بیماری های غیرواگیر هستند.

 

 

مهم ترین رویکردهایی که نظام های سلامت برای مقابله با این اختلالات اتخاذ کرده اند شامل  تریاژ بیماران بر حسب اولویت های ارائه خدمات، ارائه خدمات از راه دور (تله مدیسین) به جای خدمات حضوری، تغییر و واگذاری نقش ها و مسئولیت ها و راهکارهای نوآورانه برای زنجیره تامین خدمات، داروها و تجهیزات مورد نیاز می باشد.اختلال خدمات پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور نیز به خصوص در اوائل اپیدمی چشمگیر بوده است که با گذشت زمان بخشی از این اختلال با اتخاذ رویکردهای مختلف جبران شده ولی بخش هایی از آن کماکان دچار اختلال است.

این مسئله بهداشتی نیز همانند سایر بیماری های غیرواگیر در تمام جهان متاثر از پاندمی کووید ۱۹ بوده است و در حالی که شکاف بزرگی برای تشخیص و درمان استئوپروز حتی قبل از دوران پاندمی وجود داشته، این شکاف در دوران اپیدمی عمیق تر شده است.

 

 

در یک مطالعه در بریتانیا نشان داده شد که تعداد موارد خطر سنجی شکستگی با استفاده از ابزار فرکس در جهان در دوران پاندمی به کمتر از یک دوم در مقایسه با زمان مشابه قبل از پاندمی رسیده است که نشان دهنده اختلال شدید در دریافت خدمات ویزیت و مشاوره است.

در مطالعه دیگری در شمال ایتالیا در یک مرکز درمانی نشان داده شده که موارد انجام دانسیتومتری در دوران اوج اپیدمی به کمتر از ۲۰ درصد زمان مشابه رسیده و در مقاطعی حتی به صفر نزدیک شده است.

انجمن ها و سازمان های بین المللی در تلاش برای پاسخ به سئوالات و ابهامات فراوانی که در این حوزه وجود دارد اقدام به انتشار راهنماهای بالینی برای ارائه خدمات  مرتبط با درمان استئوپروز و پیشگیری از شکستگی کرده اند تا اختلال ایجاد شده تا حدودی جبران گردد. اتخاذ سیاست ها و استراتژی های متناسب با شرایط پاندمی با هدف حفظ تامین خدمات ضروری تشخیص و درمان استئوپروز و پیشگیری از شکستگی از اولویت های فعلی کشور در این زمینه است.

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی