روز جهانی قهوه

روز جهانی قهوه
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی قهوه مناسبتی است برای ترویج قهوه به عنوان یک                                                                                نوشیدنی که در آن رویدادهایی در سراسر جهان برگزار می گردد.


 

روز جهانی قهوه در 1 اکتبر در واقع فرصتی است که برای تبلیغ و جشن قهوه به عنوان یک نوشیدنی بین‌المللی و دومین نوشیدن پرمصرف دنیا بعد از آب. اولین تاریخ رسمی 1 اکتبر به عنوان روز قهوه در سال 2015 بود، که طبق توافق سازمان بین‌المللی قهوه و در میلان راه اندازی شد. این روز همچنین برای تبلیغ تجارت عادلانه قهوه و افزایش آگاهی برای وضعیت تولیدکنندگان قهوه استفاده می‌شود. در این روز، بسیاری از مشاغل فنجان‌های قهوه رایگان یا تخفیف‌دار ارائه می‌دهند. برخی از مشاغل از طریق شبکه‌های اجتماعی کوپن و تخفیفات ویژه را با دنبال‌کنندگان و مشترکان وفادار خود به اشتراک می‌گذارند. برخی از شرکت‌های طراحی کننده کار تبریک و کارت پستال هم کارت تبریک روز قهوه و همچنین کارت الکترونیکی با این عناوین را به صورت رایگان می‌فروشند.

تاریخچه روز ملی قهوه در کشورهای مختلف دنیا

در جلسه 3 تا 7 مارس 2014، تصمیم سازمان بین‌المللی قهوه برای راه‌اندازی اولین روز رسمی بین‌المللی قهوه در میلان به عنوان بخشی از نمایشگاه 2015 تصویب شد. رویدادهای مختلفی به نام روز قهوه یا روز ملی قهوه برگزار شده است که بسیاری از آن‌ها در تاریخ 29 سپتامبر یا حوالی آن برگزار شده‌اند. منشأ دقیق روز قهوه مشخص نیست. یک رویداد برای اولین بار در سال 1983 توسط انجمن قهوه ژاپن (All Japan Coffee Association) در این کشور در قالب یک ایونت برگزار شد. در ایالات متحده «روز ملی قهوه»از اوایل سال 2005 به صورت عمومی معرفی شد.

نام «روز جهانی قهوه» اولین بار توسط موزه غذا و آشامیدنی استفاده شد، که در 3 اکتبر 2009 یک کنفرانس مطبوعاتی را برای بزرگداشت آن و اعلام اولین جشنواره قهوه نیواورلئان برگزار کرد. این روز در چین توسط سازمان بین‌المللی قهوه تبلیغ شد، اولین بار در سال 1997 جشن گرفته شد و در اوایل آوریل 2001 جشن سالانه برگزار شد.

روز جهانی رادیولوژی

روز ملی قهوه در کشورهای مختلف دنیا در چه تاریخی جشن گرفته می‌شود؟

در کشورهای مختلف دنیا روز جهانی قهوه در روزهای مختلفی جشن گرفته می‌شود. در کشور مغولستان روز ملی قهوه 3 ژانویه است. در پرتقال 14 آوریل، دانمارک 6 می، برزیل 24 می، کلمبیا و کره شمالی 27 ژوئن، پرو 22 آگوست، کاستاریکا دومین جمعه ماه سپتامبر، سوییس 28 سپتامبر روز ملی قهوه است.

تایوان اولین بار روز ملی قهوه را در سال 2009 جشن گرفت. نپال هم برای اولین بار روز ملی قهوه را در 17 نوامبر 2005 جشن گرفت. اندونزی که اولین بار روز ملی قهوه را در 17 آگوست 2006 جشن گرفت، این روز را حالا در همان روز استقلال اندونزی جشن می‌گیرد.

در این کشورها روز جهانی قهوه در 29 ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود: استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، اتیوپی، مجارستان، ایسلند، هند، اندونزی، نروژ، فیلیپین، رومانی، اسلواکی، آفریقای جنوبی، سوئد، تایوان، آمریکا، پاکستان و لهستان.

1 اکتبر در این کشورها و عملا در باقی دنیا روز جهانی قهوه است: آلمان، ایرلند، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، سنگاپور، سریلانکا و انگلیس.

 

 

برگزاری جشنواره «گنجینۀ یمن» به مناسبت روز جهانی قهوه

شهر صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها در یمن روز پنج‌شنبه اول اکتبر به مناسبت «روز جهانی قهوه» میزبان جشنواره‌ای با نام «گنجینۀ یمن» بود و به همین مناسبت انواع دانه‌های قهوه‌های محلی، تازه و بو داده در معرض نمایش گذاشته شد.

این کشور که از سال ۲۰۱۴ میلادی درگیر جنگ داخلی است و یکی از فقیرترین ملت‌های شبه‌جزیره عربستان محسوب می‌شود، زمانی برای صنعت قهوۀ خود شهرت جهانی داشت.

جلال جارما، برگزار کننده این جشنواره و تاجر قهوه امیدوار است که قهوه یمنی بار دیگر به شکوه سابق خود برگردد. او می‌گوید: «قهوه یمنی و بندر مخا (جایی که قهوه از آنجا صادر می‌شد) از ۶۰۰ سال پیش به دلیل تجارت و صادرات قهوه در سراسر جهان مشهور بوده است.

شهر بندری مخا با نام «موکا» نیز شناخته می‌شود؛ نام «قهوه موکا» از نام این بندر گرفته شده‌ است.

 

قهوه در جهان اسلام

یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که قهوه در ابتدای سده‌ی پانزدهم میلادی به شمال دنیای اسلام یعنی حجاز (مکه و عربستان سعودی) رسیده و نوشیدنی محبوب زائران به‌ حساب می‌آمده است. پس از آن راهی قاهره می‌شود که در آن زمان بیشترین جمعیت در بین شهرهای دنیای عرب را داشته (حوالی قرن پانزده). مدتی بعد استانبول – به‌ عنوان مرکز امپراطوری‌ای بزرگ‌تر – از نظر جمعیت از قاهره پیشی می‌گیرد و طبیعی‌ست که قهوه‌ی بیشتری در این شهر مصرف می‌شده است. چند سال بعد اولین قهوه‌خانه‌های دنیا در استانبول پا می‌گیرند.

قهوه در اروپا

قهوه از دو مسیر به اروپا راه یافت، از طریق تجارت زمینی امپراتوری عثمانی و از طریق تجارت دریایی، از بندرهای یمن و شمال شرقی آفریقا. پس از آغاز قرن ۱۷، گیاه قهوه که با قاچاق دانه‌های بسیار حاصلخیز به کشور هند راه یافته بود، در این کشور هم پرورش یافت. تقریباً در سال ۱۶۵۰ میلادی، قهوه به کشور انگلستان وارد می‌شد و قهوه‌خانه‌ها در شهرهای آکسفورد و لندن تأسیس شدند. کشت گیاه قهوه در انگلستان از همان زمان آغاز گردید، اما آفت‌ها و شرایط نامناسب جوی، گیاهان قهوه را نابود نمود و انگلیسی‌ها مجبور شدند به جای کشت قهوه، به کشت چای روی بیاورند.
در ابتدا در اروپا به قهوه، به عنوان نوشیدنی مسلمانان، با دیده شک نگریسته می‌شد، ولی گفته می‌شود که در حدود سال ۱۶۰۰، پاپ کلمنت هشتم چنان از یک فنجان قهوه لذت برد که انحصار آن در دست مسلمانان را خطایی بزرگ دانست و خواستار “تعمید دادن” آن شد. تا قبل از آغاز قرن ۱۸، استفاده از نوشیدنی قهوه در سراسر اروپا رایج شده بود. کشورهای اروپایی این گیاه را به مناطق گرمسیر معرفی کردند تا این کشورها نسبت به کشت و تولید انبوه گیاه قهوه اقدام نمایند.

مرغوب‌ترین قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید

 

 

 قهوه در ایران

قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانیها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت.  امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیرقهوه طرفداران زیادی پیدا کرده است. البته قهوه ترک بخاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و بواسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته است. قهوه از قرن نهم در ایران نوشیده می‌شد.
صوفی‌ها با کمک نوشیدن قهوه می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه‌خانه‌ها بعنوان مکانهایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال ۱۶۶۴ کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزشها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد.

گروه خدمات عرفان سلامت

کشورهای تولید کننده قهوه

امروزه بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه عبارتند از: پورتو ریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند. البته در هفتاد کشور دیگر هم قهوه تولید می‌شود، ولی میزان تولید آن کشورها کمتر است. اکثر مناطق کشت عمده قهوه بر روی کمربند استوایی و مناطق پر باران قرار دارند. دانه‌های قهوه در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارد بر این اساس عموماً قهوه تولیدی را به نام کشور یا منطقه تولید کننده می‌شناسند مانند قهوه جاوا، قهوه کلمبیایی، قهوه کنا و…
بزرگترین وارد کنندکان قهوه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می‌باشند. بیشترین میزان مصرف سرانه قهوه در کشورهای فنلاند (۱۱ کیلوگرم)، دانمارک (۹٫۷ کیلو گرم)، نروژ (۹٫۵ کیلوگرم)، سوئد (۸٫۶ کیلوگرم) و استرالیا (۷٫۸ کیلوگرم) مشاهده شده‌است. ایالات متحده آمریکا با اینکه بزرگترین وارد کننده قهوه‌است، اما مصرف سرانه آن تنها ۴٫۱ کیلوگرم می‌باشد.

 

خواص قهوه

۱- قهوه به دلیل خاصیت نشاط بخشی، ضد افسردگی است.
۲- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.
۳- تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

۴- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.

۵- تحقیقات نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.

 

 

منابع : ico.orgآسمونی – icoff.ee – ویکی پدیا

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی