روز جهانی لکنت زبان

روز جهانی لکنت زبان
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی لکنت زبان پنجشنبه 1 آبان برابر با ۲٢ اکتبر است.

تاریخچه روز جهانی لکنت زبان

روز جهانی لکنت زبان از سال ۱۹۹۸ با هدف “افزایش آگاهی عمومی نسبت به ناروانی گفتار” نام‌گذاری شده است. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از این اختلال گفتاری رنج می‌برند. در آلمان ۸۰۰ هزار نفر دارای لکنت زبان هستند. لکنت زبان ۹۰ درصد قبل از شش سالگی آغاز می‌شود و پدیده خاص دوران کودکی است که بر اثر عدم هماهنگی کار سمت چپ و راست مغز به وجود می‌آید که احتمالا دلایل ژنتیک دارد.

 

 

روز جهانی لکنت زبان در سال های گذشته

2019 : رشد از طریق صحبت کردن

2018 : حرف دلتو بزن

2017 : جهانی که لکنت زبان را میفهمد

2016 : غرور لکنت زبان – احترام،کرامت و به رسمیت شناختن

2015 : گسترش واژه – آموزش،همکاری و ارتباطات

2014 : ما یکصدا صحبت می کیم

2013 : افرادی که لکنت دارند از یکدیگر حمایت می کنند

2012 : یک صدا و چیزی برای گفتن

2011 : به اشترا گذاشتن داستان ها و درک تغییرات

2010 : افرادی که لکنت زبان دارند

2009 : بیش از یک زبان درهم

2008 : از لکنت زبان نترس

2007 : آگاهی از لکنت زبان – جامعه جهانی و فعالیت محلی

2006 : درباره ما صحبت نکنید،با ما صحبت کنید

2005 : چشم انداز جامعه برای اقدام جهانی

2004 : کودکانی که لکنت زبان دارند

2003 : آگاهی از لکنت زبان هر روز است

2002 : اجازه ندهید لکنت شما را متوقف کند

2001 : تو تنها نیستی

1999 : بسیاری از زبان ها،یکصدا

1998 : قدرت صدای شما

 

 

داستان روز جهانی لکنت زبان

روز جهانی آگاهی از لکنت که در سال 1998 تاسیس شده است ، توجه میلیون ها انسان در سراسر جهان را که با این اختلال ارتباطی خاص زندگی می کنند ، جلب می کند. معمولاً وقتی افراد به لکنت اشاره می کنند ، تکرار یک کلمه خاص را تصور می کنند. لکنت به اشکال دیگر از جمله طویل شدن مصوت یا هجا وجود دارد. این حالت نیز متغیر است ، به این معنی که شدت لکنت متناقض است. بعضی روزها ممکن است فرد فقط چند بار لکنت داشته باشد در حالیکه بعضی دیگر ممکن است لکنت در بیشتر تعاملات آنها تأثیر بگذارد.

لکنت بیش از آنکه افراد بتوانند فعل و انفعالات خود را در این بیماری ثبت کنند وجود داشته است ، اما عدم درک کافی از این اختلال منجر به سالها درمان ناعادلانه شده است. قسمت هایی از کتاب مقدس نوشته شده است که نشان می دهد موسی با یک لکنت صحبت کرده است. کلاودیوس که بعداً به یک امپراتور روم بدل خواهد شد ، در ابتدا طفره رفته و از کارهای دولتی کنار گذاشته شد ، زیرا مردم معتقد بودند که لکنت زبان نشانه عدم هوش است.

در قرن 19 اروپا ، جراحی برای افراد مبتلا به اختلال گفتاری توصیه می شد. جراحان برای برداشتن یک گوه مثلثی از پشت زبان و همچنین برش اعصاب و عضلات گردن و لبها ، از قیچی استفاده می کنند. جراحان دیگر تمرین کوتاه کردن توفال یا برداشتن لوزه ها را انجام دادند. بعداً این روشها کنار گذاشته شد زیرا بیماران خونریزی زیادی داشتند و کسانی که زنده مانده بودند هنوز لکنت زبان داشتند.

اگرچه اکنون فهمیده شده است که لکنت یک اختلال عصبی است که می تواند از نظر رشد باشد (در کودکی بدست آید) یا اکتسابی باشد (در بزرگسالی به دلیل ضربه یا سو مصرف مواد مخدر ایجاد شود) ، اما هنوز یک هوای ننگ وجود دارد که کسانی را که با آن زندگی می کنند دنبال می کند . در این روز جهانی آگاهی از لکنت ، وقت بگذارید و درمورد 1٪ از انسانیت آسیب دیده و آنچه می توانید برای کمک به دیگران درمورد شرایط یاد بگیرید یاد بگیرید.

 

 

قدرت لکنت زبان

عصبی بودن

اگرچه ممکن است به نظر برسد که شخصی از روی حرف های خود می افتد ، اما عصبی بودن دلیل اصلی لکنت نیست. به جای گفتن به افرادی که لکنت دارند نفس عمیق بکشند ، با صبر و حوصله منتظر بمانید تا آخر جمله خود را بدون قطع آنها به پایان برسانند.

حیا

کمرویی ممکن است باعث شود که لکنت ها کمتر صحبت کنند ، اما دلیل اصلی لکنت نیست. افرادی که لکنت زبان دارند ممکن است از قضاوت بترسند ، بنابراین به آنها نشان دهید با توجه به همان توجهی که به کسانی که نمی گذارند ، می توانند به شما اعتماد کنند. لکنت ندارم

این فقط یک عادت است

لکنت یک بیماری عصبی است و نه عادتی که به راحتی از بین برود. اگرچه افرادی که لکنت زبان دارند ممکن است در کلاس های گفتاردرمانی ثبت نام کنند ، اما این کلاس ها بیشتر به جای اطمینان از بهبود وضعیت ، به ایجاد اطمینان در گفتار خود کمک می کنند.

هوش

بسیاری از افراد باهوش لکنت دارند. اگرچه لکنت با ناحیه خاصی از مغز مرتبط است اما تاثیری در هوش فرد ندارد.

پدر و مادر بد

اگرچه ممکن است فرزند پروری بد باعث لکنت کودک شود اما این دلیل اصلی لکنت زبان نیست.

 

 

هنگام حرف زدن با کسانی که دچار این مشکل گفتاری هستند چه نکاتی را  در نظر داشته باشیم

در هنگام مراودە با این افراد، اندکی صبوری به خرج بدهیم. سعی نکنیم واژه ای که می خواهند بگویند را ما بگوییم، با آرامش صبر کنیم تا آنها خودشان واژه را بیان کنند. در مورد لکنت زبان شان با آنها شوخی نکنیم، در رخ دادن این اتفاق آنها تقصیری ندارند. برخی از افراد وقتی یک واژه را نمی توانند بیان کنند دچار استرس می شوند، آنها را تحت فشار نگذاریم و اجازه بدهیم احساس آرامش کنند. هرگز لکنت زبان دیگران را اسباب شوخی و خنده نکنیم. با کسی که دچار لکنت زبان است آرام و شمرده حرف بزنیم. تند حرف زدن ما باعث می شود او هم احساس کند باید با شتاب حرف بزند به همین دلیل خطاهایش بیشتر می شود. کودکانی که دچار لکنت زبان هستند را تشویق کنیم در میان جمع حرف بزنند. اگر کودکی لکنت زبان دارد، او را سرزنش نکنیم بلکه تلاش کنیم با کمک گفتار درمانی راحت تر حرف بزند. وقتی کسی که دچار لکنت است حرف می زند با مهربانی به او نگاه کنیم و تماس چشمی برقرار کنیم و نشان دهیم مشتاقانه و با صبوری حرف هایش را می شنویم. برای آنها دلسوزی نکنیم یا به صورت اغراق شده ای نسبت به آنها مهربان نشویم. فقط شرایط شان را درک کنیم و برای حرف زدن به آنها اعتماد به نفس بدهیم.

لکنت زبان چیست

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که با تکرار اصوات، سیلاب‌ها یا کلمات، کشیدن آواها و وقفه در کلام همراه است. افرادی که به لکنت زبان دچارند، می‌دانند چه می‌خواهند بگویند اما در تولید جریان عادی کلام مشکل دارند. حدود یک درصد از جمعیت کل جهان از این اختلال گفتاری رنج می‌برند. لکنت زبان می‌تواند فرد مبتلا را در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل کند که اغلب بر کیفیت زندگی و روابط شخصی وی اثر می‌گذارد.

 

 

افراد در چه سن و جنسیتی در معرض لکنت زبان هستند

لکنت زبان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۶ سال که در حال فراگیری مهارت‌های زبانی هستند، ظاهر می‌شود. احتمال بروز لکنت زبان در پسران دو تا سه برابر دختران است. لکنت زبان در بیشتر کودکان در گذر زمان از بین می‌رود اما در حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا، این اختلال ارتباطی تا پایان عمر با آن‌ها می‌ماند.

انواع لکنت زبان

لکنت زبان به دو دسته: لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه و لکنت تونیک یا توقف در تلفظ تقسیم می‌شود.

اختلال گفتاری لکنت زبان بر دو قسم است؛ لکنت زبان تکاملی (developmental) و عصب‌زا (neurogenic). لکنت زبان تکاملی رایج ترین نوع لکنت زبان است که هم زمان با مرحله زبان باز کردن و یاد گرفتن مهارت‌های زبانی در کودکان اتفاق می‌افتد. لکنت زبان عصب‌زا ممکن است در پی بروز سکته مغزی، ضربه به سر و دیگر انواع صدمات مغزی در فرد ایجاد شود.

 

 

گفتار درمانی

تمرکز بیشتر گفتاردرمانی‌ها برای نوجوانان و بزرگسالانی که از لکنت زبان رنج می‌برند، بر آن است تا به این افراد در فراگیری راه‌هایی برای کنترل لکنت به هنگام حرف زدن کمک شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به آرام صحبت کردن، تنظیم تنفس و یا گذر تدریجی از جواب‌های تک سیلابی به کلمات طولانی‌تر و جملات پیچیده‌تر اشاره کرد. این جلسات همچنین به کنترل اضطراب ناشی از صحبت کردن در شرایط و موقعیت‌های خاص کمک می‌کنند.

دارودرمانی لکنت زبان

سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ دارویی را به عنوان درمان قطعی لکنت زبان تایید نکرده است. با این وجود داروهایی که برای درمان مشکلاتی چون صرع، اضطراب یا افسردگی به تایید رسیده‌اند، در درمان این اختلال نیزمورد استفاده قرار می‌گیرند. اما عوارض جانبی شدید این داروها استفاده از آن‌ها را در درازمدت غیرممکن می‌کند.

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص

برخی افرادی که لکنت زبان دارند از دستگاه‌های الکترونیکی برای کنترل روانی کلام استفاده می‌کنند. یکی از این نوع دستگاه‌ها درست مثل یک سمعک در داخل گوش قرار گرفته و به طور دیجیتال صدای فرد را با کمی تغییر در گوشش به گونه‌ای بازپخش می‌کند که گویی بدون لکنت حرف می‌زند. استفاده از دستگاه‌های الکترونیک در برخی افراد به ارتقاء سطح روانی کلام در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه کمک می‌کند.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی