کابوس های شبانه

کابوس های شبانه
دسته بندی : مقالات

کابوس‌های شبانه ،خواب‌های طولانی و وحشتناکی هستند که باعث ترس، اضطراب و ناراحتی در فرد می‌شوند، منحصربه‌فردند و آن‌قدر زودگذر که اغلب چیز زیادی از آن یاد نمی‌آوریم.

بهتر است بدانید دیدن کابوس در کودکان شایع‌تر از بزرگ‌سالان است و حدود 50% از بزرگ‌سالان حداقل یک‌بار در طول سال کابوس بد می‌بینند اما چه چیز باعث دیدن کابوس‌های وحشتناک می‌شود؟

کابوس‌ها را زیاد جدی نگیرید، درست است که با دیدن آن‌ها احساس می‌کنید هیچ کنترلی روی آن ندارید و از این بابت وحشت‌زده می‌شوید ولی باید بدانید که آن‌ها تخیلاتی بیش نیستند، تخیلاتی که اغلب ترس‌ها و وسواس‌های رفتاری ما را منعکس می‌کنند.

چند عامل مؤثر در دیدن کابوس شبانه

اضطراب و استرس: نگرانی از کار، استرس از رابطه‌ای که دارید و … موضوعاتی هستند که در دیدن کابوس‌های شبانه نقش دارند.

خوردن قبل از خواب: این میان وعده دیررس متابولیسم را افزایش می‌دهد و باعث فعال‌تر شدن مغز و زمان خواب بیشتر شود؛ مطالعه‌ای که در مجله The Mind and Body منتشرشده است، نشان داد که 7 نفر از 10 نفر شرکت‌کننده ‌ای که قبل از خواب فست فود خوردند از دیدن کابوس شبانه شکایت کردند.

افسردگی: مسائل روحی و روانی مربوط به تغییراتی در زندگی مانند طلاق و جدایی، از دست دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی و نگرانی‌های شغلی می‌تواند منجر به دیدن کابوس شود.

اختلالات خواب: سندرم پای بی‌قرار، انقباض عضلات در خواب، گرفتگی نفس و آپنه همه این شرایط می‌تواند در دیدن کابوس مؤثر باشد.

داروها: برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی و خواب‌آور روی مغز اثر گذاشته و باعث دیدن کابوس در خواب شبانه می‌شوند.

ترک مواد مخدر: افرادی که به‌تازگی ترک مواد مخدر را پشت سر گذاشته‌اند کابوس‌های بسیار واضحی را تجربه می‌کنند که معمولاً سناریوهایی را در خود گنجانده‌اند که باعث ایجاد حس ناامیدی، وحشت و اضطراب شدید در فرد می‌شود.

بی‌خوابی: این وضعیت ممکن است خود را به شکل کابوس‌های آزاردهنده نشان دهد.

چند نمونه از رایج‌ترین کابوس‌های شبانه عبارت‌اند از دیدن دندان‌های در حال ریزش، تحت تعقیب بودن، ناتوانی در پیدا کردن سرویس بهداشتی، برهنه بودن درملأعام، آماده نبودن برای امتحان، پرواز کردن، افتادن، قرار گرفتن در یک وسیله نقلیه غیرقابل‌کنترل، پیدا کردن یک اتاق جدید در خانه و تأخیر و دیر رسیدن.

 

برچسب ها :

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی