تشک مناسب برای خواب

تشک مناسب برای خواب
دسته بندی : مقالات

تشک مناسب برای خواب اهمیت بسیار زیادی در خواب راحت ما دارد. بدون خواب کافی ، بدن شما به خوبی کار نمی کند و حتما تا زمانی که برای شما ممکن است زنده نخواهید ماند.خواب زمانی است که شانس استراحت به ماهیچه های شما می دهد.گر تشک شما خیلی سفت یا خیلی نرم باشد ، ماهیچه های شما منقبض می شوند، انگار که با تشک در حال جنگیدن هستند

عمر مفید یک تشک مناسب

عمر تشک مناسب شما از نظر انتخاب یک تشک بسیار مهم است. به عنوان یک قاعده کلی ، اگر تشک شما بیش از 8 سال دارد ، احتمالاً فکر بدی نیست که یک تشک جدید تهیه کنید. با این حال ، این قانون در مورد تمام تشک ها اعمال نمی شود. قطعاً مواردی وجود دارد که می توانند بیش از 8 سال طول بکشد و هنوز همان عملکرد با کیفیت را ارائه می دهند. بهترین راه برای برقراری تماس قضاوتی به الگوی خواب شما برمی گردد.

علت اصلی بیماری هایی چون کمردرد ها , باز شدن مهره های ستون فقرات , کوفتگی بدن و .. استفاده از تشک نامناسب یا اتمام عمر مفید آن است .

تصوراتی غلط در این باره وجود دارند که طول عمر تشک ها بسیار طولانی است و به همین دلیل هم احتیاجی به مراقبت و نگهداری ندارند و مدت زمان زیادی می توان از آن ها استفاده کرد.

این باور نادرست باعث می شود که بسیاری بدون تعویض تشک خود سال های زیادی از آن استفاده کنند و همین هم علت اصلی مشکلات عضلانی و بدخوابی هاست .

در واقع طول عمر مفید یک تشک به عواملی چون : جنس و کاربرد آن بستگی دارد .

  • عمر مفید تشک مناسب طبی

تشک های طبی با کیفیت بالایی ساخته می شوند به همین دلیل هم دوام بالایی دارند , طول عمر این تشک ها به طور متوسط ۸ سال است .

  • عمر مفید تشک مناسب فنری

تشک های فنری در مقایسه با تشک های فنری طول عمر کمتری در حدود ۴ تا ۶ سال دارند , دلیل این امر کیفیت پایین تر آن هاست .

و اما تشک هایی که برای کودکان تهیه می شود طول عمری در حدود ۲ تا ۵ سال دارند چرا که اغلب کودکان بر روی تخت خواب خود بازی می کنند و همین هم موجب کاهش دوام آن ها می گردد.

 

 

انواع تشک خواب

تشک مموری فوم

مموری فوم ها در ابتدا در قرارداد ناسا در سال 1970 برای ارتقاء زیرساخت صندلی و جلوگیری از تخریب و شکستن آن برای خلبانان و مسافران هوائی به کار رفت. پروژه بسیار موفق بود و مهندسان و طراحان خیلی زود شروع به استفاده از این مواد در تولید گستره وسیعی از محصولات از جمله تشک ها کردند. در زمان کوتاهی تشک های مموری فوم تبدیل به یکی از پرطرفدارترین طرح ها در بازار شدند.

مموری فوم ها که با نام فوم های الاستیک نیز شناخته می شوند، قابلیت تغییر فرم به شکل بدن فردی که روی تخت دراز کشیده را دارند که برای بهبود مفاصل دردناک و دردهای صبحگاهی ناشی از بد خوابیدن افراد و همچنین افرادی که دچار مشکل بیخوابی هستند، بسیار ایده آل به نظر می رسد.

از آنجا که مموری فوم ها تحت تأثیر دما قرار می گیرند، می توانند در واکنش به دمای بدن افراد منعطف تر شده و متناسب با شکل بدن و وزن فرد شکل می گیرد. در نتیجه تشک های مموری فوم، نسبت به تشک های فنری سنتی، گرم تر هستند

تولیدکنندگان تشک از فناوری مموری فوم های سلول باز (open- cell)، مموری فوم های دارای ژل تزریق شده (gel-infused)، لایه های فوم با پوشش مشبک و سایر فناوری ها برای بهبود عبور جریان هوا در زمان خوابیدن روی تشک ها را معرفی کردند. هم چنین مموری فوم ها در مقابل باکتری ها، حشرات تخت، گرد و غبار و بسیاری از انواع آلرژی زا ها مقاوم هستند.

تشک فنری

تشک های دارای فنر داخلی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین طراحی های تشک مدرن هستند. تولیدکنندگان در ساخت این تشک های مقاوم، از سیستم های نگهدارنده متفاوت فنر مارپیچ مثل فنرهای متصل به هم یکپارچه یا فنرهای پیچیده شده در پاکت های مجزا استفاده می کنند. سپس با انواع مختلفی از مواد داخلی فنرها را می پوشانند تا یک محل خواب راحت را فراهم کنند.

با ابزارهای پیشرفته ای همچون فوم ها، فیبرها و لایه های اضافه فنرهای استیل کوچکتر که امروزه در ساخت تشک ها به کار می روند، تشک های فنری محکم تر و راحت تر از هر زمانی هستند. به عنوان یکی از پرطرفدارترین تشک های موجود در بازار، تشک های دارای فنر داخلی هنوز هم پرفروش ترین تشک ها در سطح دنیا هستند.

تشک هیبرید

تشک های هیبرید، نقطه اوج تکنولوژی های مرتبط با خواب در چندین دهه هستند. این تشک ها با ترکیب کردن دو یا چند سیستم نگهدارنده متفاوت (معمولاً مموری فوم ها با سیستم فنر داخلی پیشرفته) تمامی فواید مموری فوم ها را با حفظ ظاهر کلاسیک و حس فنر داخلی تشک ارائه کرده اند.

استفاده از ترکیب تکنولوژی های متفاوت در تشک های هبرید فواید متفاوتی برای مصرف کنندگان فراهم کرده است. اول اینکه تکنولوژی فنرهای پاکتی انتقال حرکت ناشی از جابه جایی و چرخیدن روی تشک را کاهش داده و منجر به فراهم آمدن خوابی عمیق تر و راحت تر می گردد. لایه های مموری فوم، موقعیت و حالت خوابیدن راحت تری را فراهم می کنند که فشار بر نواحی حساس بدن را کاهش داده و هم چنین حرارت بدن را از طریق انتشار حرارت ایجاد شده ناشی از آن، کنترل می کند.

همزمان با بهره بردن از راحتی مموری فوم، سیستم فنر کمک می کند که مردم از استفاده از فنر داخلی تشک های سنتی لذت ببرند. این قابلیت همچنین ظاهری شبیه به تشک های سنتی را برای تشک های هیبرید فراهم می کند که متضاد با خطوط صاف و سطح پایین تشک های مموری فوم است. همچنین تشک های هبیرید از تشک های مموری فوم ارزان تر هستند و انتخابی اقتصادی تر و بهتر از تشک های مموری فوم به شمار می روند.

تشک لاتکس

شاید کمی عجیب باشد که تشک های لاتکس اولین تشک هایی بودند که در دهه 1960 به مشتریان معرفی شدند. اما در طول زمان هزینه بالای تولید آن ها منجر به گران بودن آن ها و غیر قابل تهیه بودن آن ها برای قشر متوسط بود. اگر از طرفداران لاتکس باشید، شنیدن اینکه پیشرفت در تکنولوژی منجر به کاهش قابل توجه قیمت این تشک ها شده خوشحال خواهید شد.

تشک لاتکس دو قابلیت بزرگ دارد. این تشک ها از با دوام ترین و منعطف ترین تشک ها هستند و کمترین فشار اضافی را بر شانه ها، کمر و مفاصل وارد می کنند. بنابراین استفاده از این تشک ها به کاهش درد در نقاط حساس و به خصوص کمر درد بسیار کمک می کند. همچنین تشک های لاتکس توانستند در کاهش حرکات نیز موفق عمل کنند و در تختخواب های دو نفره اگر یکی از افراد در خواب حرکات زیادی داشته باشد، منجر به بیدار شدن شریک خود در تختخواب نخواهد شد.

تشک فوم

تشک های فوم در وزن ها و تراکم های متفاوتی از فوم های پلی اورتان منعطف پتروشیمیایی یا فوم های لاستیکی لاتکس ساخته شده و گزینه های متفاوتی را با محدوده قیمتی متفاوت در اختیار مصرف کنندگان قرار داده اند.

این تشک ها به گونه ای طراحی شدند که گوشه های تخت را کاملاً پر می کنند و سطح تشک و راحتی آن از گوشه ای به گوشه دیگر کاملاً به صورت یکنواخت حفظ می شود. این تشک ها برای افرادی که عادت زیاد جابه جا شدن در هنگام خواب را دارند و در حین خواب مدام موقعیت خود را از گوشه ای به گوشه دیگر تخت تغییر می دهند بسیار مناسب هستند.

مصرف کنندگان در هنگام خرید تشک های فوم می توانند انتخاب های متنوعی از مواد از جمله مموری فوم، فوم ژل، و فوم لاتکس یا فوم جامد را داشته باشند.

 

 

تشک نرم یا سفت

تشک نرم

در صورتی که بر روی یک تشک خیلی نرم دراز بکشید، داخل تشک فرو خواهید رفت و ستون فقرات شما در موقعیت غیر طبیعی قرار خواهد گرفت. با خوابیدن بر روی این تشک بدن شما آزادی کمتری برای حرکت داشته و همچنین منجر به عرق کردن شما خواهد شد.

در صورتی که روی این تشک باشید ماهیچه های شما به طور مداوم در حال فعالیت خواهند بود تا بدن شما را در وضعیت ثابت و ایمن نگه دارند. به علت فعالیت ماهیچه ها در تمام طول شب، در ابتدای صبح شما احساس خستگی خواهید کرد و در صورتی که درد کمر داشته باشید به علت قرار نگرفتن ستون فقرات در راستای استاندارد، ممکن است در ابتدای صبح درد بیشتری را احساس کنید.

تشک سفت

در صورتی که یک تشک بسیار سفت باشد ستون فقرات شما مجددا در وضعیت استراحت قرار نمی گیرد. در این تشک تنها شانه ها و لگن شما بر روی تشک قرار گرفته و ستون فقرات به علت حالت S شکلی که دارد بر روی تشک قرار نمی گیرد.

در این تشک به نسبت تشک نرم حرکت شما راحت تر خواهد بود ولی فشار بسیاری به برخی نقاط بدن شما (لگن و شانه ها) وارد می شود. به علت این فشار، نواحی مختلف بدن شما درد خواهد گرفت و منجر به عدم آرامش بدن در هنگام خواب خواهد شد. این فشار در هنگام خوابیدن به پهلو بیشتر خواهد شد و منجر به پهلو به پهلو شدن مداوم فرد برای یافتن یک موقعیت راحت برای خواب خواهد شد.

به علت فاصله هایی که بین نقاط مختلف بدن شما ایجاد خواهد شد راحتی ایده آل برای به خواب رفتن شما به وجود نخواهد آمد و ممکن است در این تشک شما احساس سرما کنید و در نتیجه خواب راحتی نخواهید داشت.

تشک با سفتی متوسط

هیچ یک از تشک سفت یا تشک نرم برای درد کمر مناسب نبوده و استفاده از یک تشک با درجه سفتی متوسط می تواند بدن شما را به راحتی مورد نیاز برساند.

چنین تشکی دارای نرمی مناسب برای دربرگرفتن بدن شما و همچنین سفتی مناسب برای قرار گرفتن ستون فقرات شما در موقعیت استاندارد می باشد. با خرید تشک با سفتی متوسط خواب راحت تر و انرژی بیشتری در صبح گاه خواهید داشت.

 

 

انتخاب تشک مناسب برای تمامی حالت های خواب

برای کسانی که به پشت می خوابند:

اگر شما به دنبال نصیحت پزشکی هستید که ثابت هم شده باشد، یکی از آن ها این است که به پشت بخوابید، در حالی که بر طبق نظریه sleep.org فقط 8 درصد از افراد به پشت می خوابند.مطابق با گفته های این وبسایت ” با فاصله خیلی زیاد ،سالم ترین طرز خواب برای بیشتر افراد ،خوابیدن به پشت است زیرا به سر، گردن و ستون فقرات شما اجازه می دهد در یک وضعیت خنثی استراحت کند.این بدان معناست که هیچ فشار اضافه ای در این نواحی نیست و احتمال خیلی کمی وجود دارد که شما احساس درد کنید.

برای کسانی که به بغل می خوابند:

اگر شما به خوابیدن به بغل در حالی که دست و پایتان مستقیم در جلوی شما قرار دارد ، علاقه دارید ، احتمالا تشک نرم تری احتیاج دارید.به دلیل اینکه افرادی که به بغل می خوابند ، فشار بیشتری را به یک سمت بدن وارد می کنند ، یک تشک نرم تر به طور خاص به این منظور طراحی شده تا فشار وارده بر شانه ها و پهلو ها را به پایین ترین حد ممکن کاهش دهد، تا در طول شب کمتر بچرخید.

از جانب دیگر، خوابیدن به بغل ، به جای خوابیدن به پشت یا شکم، ممکن است بهترین حالت خوابیدن برای داشتن مغز سالم باشد.آیا برای خریدن تشک جدید در بازار هستید؟ مطمئن شوید که قبل از خرید امتحان کرده باشید. امتحان تشک ها در اتاق های نمایش بهترین راه حل است.

برای کسانی که به وضعیت جنینی می خوابند :

جمعیت خیلی زیادی _ درصد خیلی بزرگ 41 برای بزرگسالان_در وضعیت جنینی می خوابند به این صورت که شما روی یک سمتتان هستید و مثل یک توپ حلقه زده اید.وضعیت جنینی روی سمت چپ بهترین حالت برای زنان باردار (زیرا گردش خون را بهبود می بخشد) و خرخر کردن است. وبسایت هشدار می دهد که” خوابیدن در وضعیت جنینی در حالی که خیلی سخت حلقه زده اید ممکن است تنفس را برای دیافراگم شما سخت کند و ممکن است صبح که از خواب بیدار شدید، احساس درد کنیدبه خصوص اگر آرتروز مفاصل دارید.اگر شما در وضعیت جنینی می خوابید ، یک تشک نرم، کمک می کند تا فشار روی مفاصل کاهش پیدا کند.

برای کسانی که روی شکم می خوابند:

خوابیدن روی شکم ممکن است به مشکل خرخر کردن شما کمک کند ولی مشکلات بدن شما را نمایان می کند و ممکن است باعث دردی وحشتناک در گردن و کمر شود.کسانی که روی شکم می خوابند، اغلب خیلی سخت می خوابند، زیرا این مدل خاص باعث به هم ریختن انحنای طبیعی ستون فقرات می شود و در نهایت باعث درد در قسمت پایین کمر می شود.

اگر شما روی شکم می خوابید ، دنبال تشکی بگردید که تقریبا سفت باشد و بین نوع فوم یا فنری ، فوم را انتخاب کنید ،از آن جایی که آنها امکانات بهتری دارند.برای داشتن تشک های نیمه سفت، تشک های DreamCloud را در نظر داشته باشید ، زیرا از نوع چند گانه است و در حالی که راحتی و تراکم بالای تشک های فومی را دارند ، زیر سازهای حمایتی تشک های سنتی فنری را نیز دارند. Craig Schmeizer بنیان گذار Dream Clouf می گوید” این ترکیب منحصر به فرد یک راه حل عالی برای همه مدل خواب است، به خصوص برای کسانی که روی شکم می خوابند، مناسب است زیرا از کمر محافظت می کند.” بخش جایزه ی تشک های DreamCloud فوم خنک کننده ی ژلی که از گرم شدن زیاد جلوگیری می کند و رویه کاشمر مجلل هستند.این چیزی است که طرز خوابیدن شما، در مورد شخصیت تان بیان می کند.

برای کسانی که مثل ستاره ماهی می خوابند:

وضعیت ستاره ماهی ، وضعیت خیلی معروفی است ،البته اگر شما تنها می خوابید. این به این معناست که شما به احتمال زیاد به پشت می خوابید( سالم ترین وضعیت خواب برای بدن شما) و دست ها و پاهای شما به سمت بیرون کشیده شده است. شما جمع شده نیستید و فضای زیادی برای یک خواب شبانه عالی دارید. ( فقط مواظب باشید که کسی پیش شما نخوابیده باشدکه ساعت 3 صبح دستتان را روی صورتش بگذارید.) هنگامی که شما در حالت ستاره ماهی به پشت خوابیده اید ، تشک سفت بهترین انتخاب برای شما است زیرا از کل بدنتان حمایت می کند.

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی