روز جهانی عدم خشونت

روز جهانی عدم خشونت
دسته بندی : رویدادها

روز جهانی بدون خشونت (International Day of Non-Violence) هر ساله همزمان با سالروز تولد گاندی و در دوم اکتبر برابر با یازدهم مهر ماه گرامی داشته می‌شود.

دوم اکتبر سالروز تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند به عنوان روز بین‌المللی نفی خشونت توسط سازمان ملل متحد و به منظور ترویج فرهنگ صلح، تسامح و تفاهم و عاری از خشونت انتخاب شده است.

تاریخ روز جهانی بدون خشونت

در تقویم جهانی ۲ اکتبر هر سال روز جهانی بدون خشونت نامیده می‌شود این روز در سال ۲۰۲۰ برابر است با یازدهم مهر ۱۳۹۹.

روز جهانی رادیولوژی

تاریخچه روز جهانی بدون خشونت

در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل ۲ اکتبر، سالروز تولد مهاتما گاندی را با عنوان روز جهانی بدون خشونت نام گذاری کرد و طی یک قطعنامه سازمان ملل از تمام اعضا می‌خواهد تا این روز را به نحوی شایسته گرامی داشته و پیام عدم خشونت را از طریق آگاهی عمومی و سیستم آموزشی منتشر کنند. این قطعنامه ارتباط جهانی اصل عدم خشونت و آرزوی تأمین فرهنگ صلح، تحمل، تفاهم و عدم خشونت را تأیید می‌کند.

مهاتما گاندی کیست؟

مهانداس کارامچاند گاندی (دوم اکتبر ۱۸۶۹- سی‌ام ژانویه ۱۹۴۸)، رهبر آزادی خواه هند در ۱۰ مهر ۱۲۴۸ متولد شد. او رهبری کشور هندوستان را در رهایی از استعمار و سلطه انگلستان بر عهده داشت و توانست نزد مردم هند محبوب شود. او در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد. فلسفهٔ بی خشونتی گاندی روی بسیاری از جنبش‌های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثیر گذار بوده است. گاندی که به ساده زیستی مشهور بود چندین بار هدف سو قصد قرار گرفت که آخرین مورد آن موفق بود. در ۹ بهمن ۱۳۲۶ ناتورام قادسی با شلیک سه گلوله به قفسه سینه، وی را که در سن هفتاد و نه سالگی و در میان جمعیت عازم محل عبادت بود، از پای درآورد.

شعار روز جهانی بدون خشونت ۲۰۲۰

روز جهانی بدون خشونت هرسال دارای یک مضمون و شعار است، شعار این روز در سال ۲۰۲۰ «شکل دادن صلح با یکدیگر» است.

خشونت چیست؟

خشونت استفاده از زور فیزیکی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواست‌شان، است. در تمامی جهان خشونت به عنوان ابزاری برای کنترل استفاده می‌شود، در واقع نوعی تلاش برای سرکوب و متوقف کردن اغتشاشگران در مقابل نگرانی‌های مربوط به اجرای قانون و فرهنگ در یک ناحیه خاص است. کلمه خشونت طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. خشونت می‌تواند از درگیری فیزیکی بین دو انسان تا جنگ و نسل‌کشی که کشته شدن میلیون‌ها نفر از نتایج آن است، را شامل شود. خشونت ممکن است در اثر خشم اتفاق افتد. خشونت از نظر لغوی به معنای خشکی، تندی و سختی است. هرگونه رفتاری که با هدف وارد نمودن آسیب به یک یا بیش از یک پدیده صورت گیرد رفتار خشونت‌آمیز نام می‌گیرد. رفتار خشونت‌آمیز می‌تواند در سطح آگاهانه یا ناآگاهانه صورت گیرد.

انواع خشونت

انواع خشونت در تمام جهان و در میان تمامی انسان‌ها امکان بروز دارد. کودکان و زنان بیشتر در معرض خشونت قرار می‌گیرند.

انواع خشونت به صورت‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند؛ خشونت را می‌توان به صورت کلامی و غیر کلامی، خشونت علیه کودکان، زنان، علیه مردم یک کشور، افراد عضو یک گروه یا باور مند به یک عقیده دسته بندی کرد.

برخی دیگر از انواع خشونت عبارت‌اند از:

  • خشونت جنسی
  • خشونت اقتصادی
  • خشونت فیزیکی
  • خشونت روانی

 

 

علل خشونت

خشونت علل گوناگونی دارد که طیف وسیعی از دلایل را شامل می‌شود. در واقع چندین عامل منشأ خشونت هستند. شناسایی و کنترل این عوامل به فرد کمک می‌کند تا در هنگام مواجهه با مسائل خشم خود را مدیریت کند.

به طور کلی خشونت علت فیزیولوژیکی یا روان شناختی دارد، برخی از این علل عبارتند از:

  • تلاش برای کنترل گروه‌ها یا افراد
  • احساسات غیر قابل کنترل
  • انگیزه قبلی، دشمنی و کینه‌توزی طرفین
  • فعالیت زیاد ذهنی و یا جسمی
  • حوادث گذشته و محیط
گروه خدمات عرفان سلامت

سخن بزرگان درباره خشونت

عدم خشونت سلاح قدرتمندان است. مهاتما گاندی

عدم خشونت سلاحی قدرتمند و عادلانه است، که بدون زخمی شدن، برش دارد و مردی را که از آن استفاده می‌کند، تجلیل می‌کند. این شمشیری است که بهبود می‌یابد. مارتین لوترکینگ، جونیور

دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آنها می‌میرم. هیچ علتی وجود ندارد که بخاطر آن بکشم. مهاتما گاندی

فقط مردان و زنان شجاع می‌توانند صلح را به دنیا بیاورند، نه با تمرین جنگ بلکه با تمرین عدم خشونت. آمیت ری

ما ممکن است هرگز آنقدر نیرومند نباشیم که از نظر فکری، گفتاری و عملی کاملاً بی خشونت باشیم، اما باید عدم خشونت را به عنوان هدف خود نگه داریم و به شدت به سوی آن پیشرفت کنیم. مهاتما گاندی

عدم خشونت به معنای پرهیز از نه تنها خشونت جسمی بیرونی بلکه از خشونت روحی درونی است. شما نه تنها از شلیک به یک مرد امتناع می‌ورزید، بلکه از نفرت به او نیز امتناع ورزید. مارتین لوترکینگ، جونیور

 

 

منابع : خبرگزاری ایمنا –

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی