هفته سلامت بانوان

هفته سلامت بانوان
دسته بندی : رویدادها

هفته سلامت بانوان (سبا) امسال 24 تا 30 مهرماه با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کووید۱۹ و با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار می شود.

 

گروه خدمات عرفان سلامت

 

روزشمار هفته سلامت بانوان

پنجشنبه ۲۴ مهر، زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید ۱۹؛

جمعه ۲۵ مهر روز پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید ۱۹؛

شنبه ۲۶ مهر به نام « شیوه زندگی سالم زنان و کووید ۱۹ با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید۱۹» نامگذاری شده است؛

بی تحرکی میتواند منجر به عواقب ناخوشایندی بسیاری مانند سکته، دیابت، فشارخون بالا، چاقی،افسردگی و مشکلات دیگرگردد. حتی در دوران کرونا هم ورزش و تحرک را کنار نگذارید.با انجام ورزش در منزل، تحرک خود را حتی در دوران کرونا حفظ کنید.حتی در دوره کرونا میتوان با حفظ فاصله از فضای باز پارکها برای ورزش استفاده کرد.چاقی نه تنها برای کرونا بلکه برای چندین بیماری دیگر یک عامل خطر محسوب میشود. تغذیهسالم و تحرک را فراموش نکنید.با مصرف میوه وسبزیجات تازه و در رنگهای مختلف، ویتامینها و املاح مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

یکشنبه ۲۷مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید۱۹؛

بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به کووید – 19 نمی شود، اما در صورت ابتلا ممکن است بیماری شدیدتری داشته باشند. زنان باردار حتما اصول پیشگیری از کووید را رعایت کنند.

دوشنبه ۲۸مهر روز زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید۱۹؛

میزان عوارض روحی روانی همه گیری کووید 19 ، نظیر اضطراب، بی اشتهایی، بیخوابی، افسردگی و فرسودگی در زنان سه برابر مردان است. از زنان در برابر این خطرها حمایت کنید. بار فعالیتهای داخل منزل نظیر نظافت و رسیدگی به آموزش فرزندان در جریان همه گیری کووید چندین برابر شده است. با مشارکت در کارهای منزل از زنان و مادران در مقابل فرسودگی حفاظت کنید.

سه شنبه ۲۹مهر روز نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹ ؛

چهارشنبه ۳۰مهر روز  پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید۱۹ نامگذاری شده است.

بسته شدن مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، باعث افزایش بار کاری زنان در خانه، و کم شدن فرصت اشتغال و درآمدزایی میشود. با مشارکت در فعالیتهای منزل از زنان و مادران در برابر این آسیبها حمایت کنیم.

 

 

هفته سبا

برگزاری هفته سبا با هدف یادآوری اهمیت نقش زنان در جامعه و توجه به سلامت جسم، روح و روان آنان برای دستیابی به جامعه ای سالم و تلاش و برنامه ریزی همگانی برای تحقق این مهم صورت می پذیرد.

هم اکنون زنان بیش از پیش نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه می باشند.

 

 

خودمراقبتی در هفته سلامت بانوان

سلامت شاخص پایه در دستیابی به توسعه پایدار است که با خود مراقبتی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی حاصل می­شود .خودمراقبتی رفتاری است اکتسابی، آگاهانه و هدف دار که فرد از دانش، مهارت، و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود، فرزندان و خانواده مراقبت کند. ولی گاهی به دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان نیز گسترش می‌یابد. خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای حفظ سلامت وبرآورده کردن نیازهای جسمی، روانی و اجتمـاعی خود  انجام داده وبوسیله آن از بیماری ها یا حوادث پیشگیری  واز سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت می کنند. خودمراقبتی کم هزینه ترین و پرسود ترین اقدام برای ارتقاء سلامت است .

خودمراقبتی، دارای ویژگی های زیر است :

1.     رفتاری است داوطلبانه

2.     فعالیتی است آموخته شده

3.     حق و مسئولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان

4.     بخشی است از مراقبت‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان و بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند،

امروزه نقش مـردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی های جزیـی، مـدیریت بیمـاری­هـای مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به گونه­ای که طبق برآوردها 65 تا 85 درصـد تمـام مراقبـت هـا از نـوع خودمراقبتی است.حیطه­های خودمراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیـشگیری از بیمـاری، خـودارزیـابی، حفـظ سلامت، مشارکت در درمان و توان بخشی است. عمل خود مراقبتی باید متناسب با هر بیمار و شرایط فردی او صورت گیرد و برای همه یکسان نیست لذا آموزش های دقیقی در این زمینه باید ایجاد شود.

ازسوی دیگرخودمراقبتی را می توان به سه دسته  خودمراقبتی فردی، خودمراقبتی سازمانی و خودمراقبتی اجتماعی تقسیم کرد که لزوم واهمیت عمل به آن در شرایط کنونی مسئولیتی اجتماعی ، اخلاقی ومبتنی بر باورهای دینی است. این موضوع مصداق بارز بسیج جامعه درهمکاری با نظام سلامت در کنترل و پیشگیری این بیماری است . در شرایط کنونی زنان در نقش­مادر، همسروفرزند در کانون خانواده ودر نقش فعال اجتماعی درجامعه وبازار کار پیشگامان ونقش آفرینان جدی وهمیشگی خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده  وجامعه  در پیشگیری از کووید 19می باشند.

اگرچه در بسیاری از خانواده‌ها، مردان نیز مسئولیت‌پذیر هستند و در مراقبت از اعضای خانواده با همسران خود همکاری می‌کنند، اما آمار نشان داده است که حتی در این خانواده‌ها نیز زنان حدود ۵۰ درصد بیش‌تر از مردان از اعضای خانواده مراقبت می‌کنند.

درشرایط قرنطینه ومراقبت از افراد مبتلا به کووید 19 زنان مسئولیت بیشتری برای مراقبت ازبیماران را به دوش می کشند .واین موضوع حجم کار خانم ها را افزایش می دهد. رسیدگی به بیمار مبتلا، ضد عفونی کردن مداوم محیط ووسایل شخص مبتلا، توجه به تغذیه ی فرد مبتلا وسایر افراد خانواده ، خرید مایحتاج خانواده در شرایطی که پدرخانواده مبتلا به بیماری است ، رسیدگی به دروس فرزندان دانش آموز، حفظ نشاط درخانواده ، حفظ روابط عاطفی زناشویی ازیکسووهم زمان مراقبت از خود دربرابر ابتلا به بیماری وحضور درمحل کاربرای بانوان کارمند فشار فیزیکی وروانی بسیار زیادی را بر زنان اعمال می کند. وآنان را دربرابر آسیب های روانی از جمله خشونت خانگی وخطر آلوده شدن به ویروس قرار می دهد.

زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه می باشند،

اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، باید سلامتی و حقوق زنان را، برای رفاه حال خودشان ارتقا بخشیده و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.

 

 

کووید 19 و هفته سلامت بانوان

سلامت یکی از با اهمیت ترین عوامل موثر بر بهره وری خانواده و جامعه محسوب می شود. سطح سلامت کلی جوامع ، نشان از توسعه یافتگی و پیشرفت آن در حوزه بهداشت ، درمان و در کل سلامت آحاد آن جامعه دارد.

اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری  کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر  طولانی مدت این همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیبهای جدی به خانواده و جامعه وارد کند.
علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در این همه گیری، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بدرفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و… آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می کند.
در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستانهای کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند.
زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند. هفته آخر مهر همزمان با هفته ملی سلامت بانوان امسال به این وجه مهم همه گیری کووید ۱۹ توجه ویژه ای معطوف خواهیم داشت.

 

 

با عنایت به اهمیت موضوع همه گیری کووید 19 و تاثیر آن در همه جوانب زندگی ( علاوه بر مرگ و میر)  زنان با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند. از جمله :

افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری 19 Covid در خانواده

پیشگامی زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده

وظایف زنان برای اداره امور فرزندان شان در شرایط تعطیلی مدارس

مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران

مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده

فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها

جلب حمایت سیاستگزاران و مسئولین نسبت به عواقب اقتصادی اجتماعی کووید بر بانوان و افزایش همکاریهای بین بخشی در این زمینه ترویج رویکرد خود مراقبتی در بین زنان به منظور مراقبت از خود و خانواده در شرایط پاندمی Covid

افزایش آگاهی زنان در جنبه های مختلف سلامت شامل:

سلامت روان
سلامت باروری
سبک زندگی سالم

 

 

زنان باردار و هفته سلامت بانوان

 

 

 

 

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی