فشار خون چیست؟

فشار خون چیست؟
دسته بندی : مقالات

بر اساس یک مطالعه که در رابطه با فشار خون و همکاری سازمان بهداشت جهانی و صدها پژوهشگر جهان انجام شده است مشخص شد که تعداد مبتلایان به این بیماری به یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر رسیده و تعداد افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند، طی ۴۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است؛ در این بین تعداد ایرانیان مبتلا به فشار خون نیز به مرز ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش عرفان سلامت به نقل از دیده بان علم ایران این مطالعه در نوع خود بزرگترین مطالعه‌ای است که تاکنون بر روی فشار خون در سطح جهانی انجام شده است و تعداد 23 نفر از پژوهشگران ایرانی نیز در این مطالعه همکاری داشته اند. این مطالعه روند افزایش فشارخون را از سال 1354 تا سال 1394 مورد بررسی قرار داده است.

مطابق نتایج این پژوهش، تعداد افراد بالغی که دچار فشار خون شده اند در ایران به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده است که بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مرد و بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن هستند.

تعداد افراد مبتلا به فشار خون در ایران رشد 142درصدی داشته است به طوری که از ۴ میلیون نفر (۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مرد و یک میلیون و ۹۰۰ هزار زن) در سال 1354 به بیش از ۹٫۷  میلیون در سال 1394 رسیده است که علت این افزایش در تعداد، ناشی از افزایش جمعیت در ایران و افزایش امید به زندگی و پیر شدن جامعه ایران بوده است.

فشار خون چیست؟

پرفشاری خون یا فشار خون بالا  ( Hypertension)که به آن پرفشاری شریانی نیز گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در رگ های آنها فشار خون افزایش می یابد. زمانی که این فشار افزایش پیدا می کند، قلب انسان باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی فعالیت خود را بیشتر افزایش دهد.

مقیاس اندازه گیری فشار خون چیست؟ فشار خون نرمال چند است؟

فشار خون به دو مقیاس سیستولی و دیاستولی تقسیم می شود که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها است.

برچسب ها :

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی