روز جهانی بهداشت محیط

روز جهانی بهداشت محیط
دسته بندی : رویدادها

26 سپتامبر هر سال توسط فدراسیون بین المللی بهداشت محیط به عنوان روز جهانی بهداشت محیط نامگذاری شده است. در کشور ما نیز این روز همراه با دیگر کشورهای دنیا گرامی داشته می شود. شعاری که امسال برای روز جهانی بهداشت محیط در نظر گرفته شده است به شرح زیر است:

“بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیرشدن بیماری ها”

با توجه به کبیسه بودن، 26 سپتامبر امسال مصادف با 5 مهر ماه است. به همین خاطر مراسم گرامیداشت در کل کشور، در روز شنبه 5 مهرماه برگزار می گردد.

از همه گروههای بهداشت محیط سراسر کشور (اعم از معاونتهای بهداشتی و دانشکده های بهداشت) دعوت می گردد با توجه به نقش ارزنده کارشناسان بهداشت محیط در مبارزه با کرونا، مراسم گرامیداشت این روز را با حضور مقامات  کشوری و استانی، به تجلیل از زحمات این عزیزان اختصاص دهند.

گروه خدمات عرفان سلامت

حفظ تندرستی و رهایی از رنج و بیماری یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در طول تاریخ ، فکر بشر را بخود مشغول نموده است.با پیشرفت علم و دانش و شناختن عوامل بیماریزا و تاثیر آن بر تندرستی ، انسان آموخت که باید در محیط پاکیزه و سالم زندگی کند و از آنچه سلامتی او را بخطر می اندازد اجتناب نماید .

در این میان آنچه بیش از همه در برقراری و حفظ این امنیت و آسایش خاطر رخ می نمایاند، فعالیت مجدانه پرسنل زحمتکش بهداشت محیط می باشد که با تلاشی شبانه روزی در ارتقاء امر بهداشت و حفظ سلامت آحاد جامعه می کوشند.

مهندسی بهداشت محیط در کشور به عنوان یک فعالیت منسجم، قدمتی بیش از نیم قرن  داشته و منشاء اثرات زیادی در ارتقاء سلامت جامعه بوده است.پنجم مهر ماه روز جهانی بهداشت محیط نقطه عطفی در برنامه ­های سازمان محسوب می­شود و میتواند تلاشی دیگر برای آماده سازی عمومی و جلب همکاریهای بین بخشی و حمایت مسئولین باشد.

روز سلامت محیط فرصتی است برای بازنگری و مرور عملکردها و تعیین و تصحیح برنامه ها و اهداف بهداشت محیط به منظور ارج نهادن به این رسالت مهم می باشد.

در حالیکه این روزها دنیا با چالش و معضل بزرگ  همه گیری بیماری کووید-19 رو به رو است نقش اقدامات پیشگیرانه و رعایت موازین بهداشتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و در این میان می توان به وضوح به نقش انکارناپذیر محیط در انتقال و انتشار این بیماری همه گیر اشاره نمود.

بحران شیوع کرونا ویروس جدید نشان داد که نظام سلامت نیاز به یک اصلاح اساسی درساختار و اهداف خود دارند و در این زمینه قطعا مهمترین اولویت، تمرکز بر اصل پیشگیری و نهادینه کردن این مفهوم ارزشمند و مقدم شمردن آن بر هر اصل دیگری است.

بی تردید در زمان وقوع این چنین بحران هایی، در کنار توزیع عادلانه خدمات بهداشتی-درمانی، برخورداری از یک محیط سالم و ایمن، یک نیاز اساسی برای جوامع انسانی به شمار می آید.

اینجاست که بهداشت محیط با شناسایی و کنترل عوامل محیطی تاثیرگذار بر سلامت در ایجاد یک محیط سالم و ایمن نقش بسزایی را ایفا می کند.

اختصاص شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط به موضوع کنترل همه‌گیری یعنی ” بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیر شدن بیماری ها” بخوبی مبین اهمیت و نقش انکارناپذیر  رشته بهداشت محیط در این شرایط بحرانی است.

منابع : انجمن علمی بهداشت محیط ایران – فدراسیون بین المللی بهداشت محیط

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی