تیروئید چیست ؟ تیروئید کم کار و پر کار

تیروئید چیست ؟ تیروئید کم کار و پر کار
دسته بندی : مقالات

تیروئید یک غده کوچک درون ریز است که تنظیم مصرف انرژی، متابولیسم، تولید گرما، روند رشد و تنظیم خواب را بر عهده دارد و در زنان ده برابر بیشتر از مردان در معرض اختلال قرار میگیرد. این غده درتمام فرایندهای بدن دخالت دارد و در زنان بالای 35 سال احتمال بروز آن خیلی بیشتر است. این غده هورمونایی را ترشح میکند که بر روی قلب، باروری، استخوان ها، وزن، مغز و پوست تاثیر مستقیم دارد و اختلالات آن در زنان شایع تر است و بعضی دانشمندان علت آن را هورمون “استروژن” در زنها می دانند و برخی دیگر احتمال می دهند بسیاری از علل کم کاری و یا پرکاری تیروئید مربوط به بیماریهای خود ایمنی است که زن ها به آن مستعدتر هستند.

علت شایع کم کاری تیروئید بیماری “هاشیموتو” است که در ان سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند و باعث کاهش فعتلیت آن می شود و علت شایع پرکاری تیروئید بیماری “گواتر سمی ” است که احتمال آن در زنان 7 برابر مردان است.

تیروئید کم کار

“هیپو تیروئیدی Hypothyroidism یا کم‌کاری غده تیروئید در بیمارانی که غده درون ریز دارند بعد از بیماری دیابت بسیار شایع می‌باشد. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است(ویکی پدیا فارسی).”

تیروئید پر کار
“پرکاری تیروئید Hyperthyroidism (تلفظ: هیپرتیروئیدیسم) بیماری غده تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می‌کند. هورمون‌های غدّهٔ تیروئید تیروکسین (T4) و T3 هستند. در این حالت علائمی از بیماری از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که موجب پرکاری تیروئید می‌شوند بیماری گریوز یا بیماری بازدو است.

تشخیص با اندازه‌گیری سطح خونی هورمون‌های غده تیروئید صورت می‌گیرد و در موارد خواص از طریق تست ید رادیواکتیو. هم‌چنین اغلب به‌دلیل فیدبک منفی هورمون‌های تیروئید بر هیپوفیز سطح خونی TSH (هورمون محرکه تیروئید) کاهش‌می‌یابد(ویکی پدیا فارسی).”

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با خدمات عرفان سلامت با ما در میان بگذارید .

*
*
*
*

کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی پیام های شما خواهند بود .

021-72948 پاسخگویی شبانه روزی